Frikommuneforsøg er historisk vidtgående – kan ændre kommunestyre radikalt

Del artiklen:
Helsingør Kommune skal have frihedsbrev til selv at forvalte sine daginstitutioner. Det mener statsminister Mette Frederiksen, som brugte kommunen som eksempel i sin åbningstale.
Helsingør Kommune skal have frihedsbrev til selv at forvalte sine daginstitutioner. Det mener statsminister Mette Frederiksen, som brugte kommunen som eksempel i sin åbningstale. - Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix (arkivfoto)

Både KL og universitetsforskere udnævner dagens frikommuneforsøg til at være historisk. ‘Det mest vidtgående jeg kan huske,’ siger KL-formand Jacob Bundsgaard.

Af Arne Ullum, [email protected]
og Iver Houmark Andersen, redaktør af NB-Kommune, [email protected]

Statsminister Mette Frederiksens forslag om at sætte syv kommuner fri fra statslige love og regler på udvalgte områder er formentligt det mest vidtgående frikommuneforsøg nogen sinde. Det er vurderingen fra både KL-formand Jacob Bundgaard og to kommunale forskere.

“Som jeg hører ambitionen, så er det mere omfattende end det, vi har set tidligere, fordi man vender processen om. Man beder ikke kommunerne om at sige, hvilke og love og regler man vil fritages for, man fritager kommunerne fra det hele. Det her er vel den mest vidtgående frisættelse på specifikke områder, jeg kan huske,” siger KL-formand Jacob Bundsgaard til NB-Økonomi.

Han deler vurdering med Kurt Klaudi Klausen, professor ved Institut for Statskundskab på Syddansk Universitet:
”Det er et radikalt forslag statsministeren kommer med, som kan blive en ’gamechanger’ i arbejdet med nærhedsreformer. De syv kommuner kommer til at lave eksperimenter uden tøjler på i modsætning til frikommuneforsøgene, hvor der har været bindinger på,” siger Kurt Klaudi Klausen til NB-Økonomi.

Læs også:
Syv kommuner får fuldstændig frihed på udvalgte velfærdsområder

Professor i offentlig økonomistyring Per Nikolaj Bukh fra Aalborg Universitet siger, at det nye forslag er “oppe på en ny klinge.”

“Her er man sat fri uden at være sat fri på bestemte områder, og derfor kan man undervejs beslutte sig for, hvor man vil gøre tingene anderledes,” siger Per Nikolaj Bukh til NB-Økonomi.

Et eksempel er ifølge Per Nikolaj Bukh, at en kommune kan vælge at lægge hele børneområdet sammen i nye læringsdistrikter og så lade en chef styre et distrikt med mulighed for at flytte penge mellem områderne afhængig af de lokale behov

Kurt Klaudi Klausen hæfter sig ved, at de syv kommuner får lov at lave forsøg på helt centrale områder: Folkeskolen, dagtilbud og ældrepleje. 

”Det sender et signal om, at regeringen mener det med nærhed alvorligt. Det er jo de tre store velfærdsområder, som man nu vil lave forsøg inden for,” siger Kurt Klaudi Klausen til NB-Økonomi.

Kan åben en flodbølge af afbureaukratisering

Selv om dagens udmelding fra statsministeren alene omhandler syv kommuner med et enkelt område hver, så kan det blive starten på en afgørende ændring af det kommunale selvstyre i Danmark, hvis de syv kommuner skaber en bedre offentlig service. Populært sagt en flodbøge af afbureaukratisering, som radikalt vil ændre det kommunale selvstyre i løbet af en årrække.

“Det håber jeg,” siger Jacob Bundsgaard om udsigten til, at fritagelsen for statslige regler kunne komme til at omfatte alle kommuner på alle de store velfærdsområder.

“Det handler grundlæggende om, at vi bliver i  stand til at løse opgaverne bedre på de store velfærdsområder og frigøre ressourcer, som vi indtil nu har brugt på lovgivning, der ikke giver mening for den enkelte borger og medarbejder.”

“Det potentiale er indeholdt, men det kræver, at det lykkes. Men jeg synes, det er den rigtige vej. Det er også modigt, fordi Folketinget afskriver sig noget styring og indflydelse,” siger Jacob Bundsgaard.

Risikabelt for statsministeren

Det meget vidtgående frikommuneforsøg er ifølge Per Nikolaj Bukh både modigt og risikabelt. 

“Der kan være masser vælgere, som kan blive utilfredse. Det er ikke sikkert, at alle synes, det er en god ide, så det er ikke et populistisk forslag, men et visionært og risikabelt forslag det her,” siger Per Nikolaj Bukh og nævner eksempelvis fjernelse af klasseloftet som noget, der kan skabe modstand hos både lærer og forældre.

Med dagens forslag har statsministeren effektiv skudt gang i hele debatten om nærhedsreformen.

”Vi er mange, der har stået på sidelinjen og undret os over, ’hvor pokker bliver nærhedsreformen af?’. Med statsministerens udmeldinger i dag kan vi se, at nu sker der noget,” siger professor Kurt Klaudi Klausen. 

Allerede et par timer efter statsministerens tale var KL ude for at presse på for yderligere afbureaukratisering.

”Alt for ofte støder vi i kommunerne på lovgivning og dokumentationskrav, som står i vejen for, at vi kan levere en ordentlig indsats over for borgerne baseret på faglighed, lokale forhold og sund fornuft. Derfor er det rigtig godt, at der nu sættes et arbejde i gang for at gøre op med de mange regler, der dominerer velfærdsområderne,” siger Jacob Bundsgaard.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt i 4 uger gratis og få adgang med det samme
Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her