Flere opgaver skal løses af dygtige medarbejdere i det offentlige frem for af eksterne konsulenthuse. Det var meldingen fra Finansministeriet for en god uge siden offentliggjorde årets økonomiaftale mellem regeringen og kommunerne.Det fik os til på OPS-Indsigt at kalde det et ideologisk bluffnummer, for næppe har regeringen og KL indgået en økonomiaftale, som lægger op til brug af færre konsulenter, før kommunerne skal til at bruge endnu flere konsulentpenge.
En konsulentopgave som ikke ser ud til at forsvindeResultatet af, at udligningsreformen bliver nemlig at man afskaffer det såkaldte betalingskommunefolketal. De kommuner, som har skullet betale, har hidtil haft et incitament til, at få registreret forholdet, fordi de derved fik udligning for borgeren, og det har de i mange tilfælde brugt eksterne konsulenter til at hjælpe med. Fremover vil det være bopælskommunen, som skal sikre sig, at den har registreret, om en anden kommune skal have en regning for borgeren.Det får Horsens kommunes regnskabschef til at foreslå, at man oprettede et fælleskommunalt register over borgere, der udløser mellemkommunal refusion.”Dette her er jo fundamentalt et nulsumsspil mellem kommunerne, siger Niels Ravn, regnskabschef i Horsens kommune.”Jeg håber, at kommunerne bliver gode til dette kontrolarbejde, så vi ikke skal have konsulenter ind over og tage sig betalt med 20-25 procent af de penge, de finder, for så bliver det jo til et minussumsspil i stedet.
Jeg kunne godt have en drøm om, at vi fik et fælleskommunalt register over betalingsborgere i stedet for, at vi alle skal til at opbygge kompetencer og systemer til at håndtere det og skal betale konsulenter for at få lavet lister over betalingsborgere.”To virksomheder er allerede på markedetI hvert fald to virksomheder er lige nu på markedet med løsninger, der kan hjælpe kommunerne med korrekt registrering af betalingsforhold, nemlig Dataproces og BDO. Horsens har samarbejdet med sidstnævnte om at udvikle en løsning.”Hidtil har der været meget manuelt arbejde i det, men nu har vi sammen med BDO fået kortlagt, hvordan vi kan analysere os frem til at få så fuldstændige lister som muligt. Det har været os magtpåliggende, at vi ikke kun skulle kigge på de borgere, hvor vi kunne sende regninger til andre kommuner, men også på dem, hvor regningen skal sendes den anden vej. Vi synes, det skal være rigtigt begge veje,” fortæller Niels Ravn.
“Arbejdet handler om at indsamle data fra mange forskellige kilder, for eksempel er der bestemte adresser – bosteder og institutioner – hvor vi særligt skal checke, om der bor betalingsborgere. Og så skal oplysningerne overføres fra det ene område til det næste, for der kan være mere end ét område, hvor der skal ske en betaling, for eksempel både på socialområdet og skoleområdet.
Hidtil har vi kunnet trække kode-4 ud, og uden den bliver det vanskeligere for os; vi er nødt til at finde nogle andre logikker til at lave kontrollen af, om der er en anden kommune, som er betalingskommune. Vi mangler også at se, om datakvaliteten bliver den samme.”