Skip to main content

Kun tre ud af seks prækvalificerede entreprenørkoncerner har afgivet tilbud på byggerierne af to nye lufthavne i Nuuk og Ilulissat i Grønland. Det skriver det grønlandske medie sermitsiaq. AG.De tre entreprenørkoncerner kommer fra Danmark, Holland og Canada. Men den administrerende direktør i Grønlands statsejede lufthavne, Kalaallit Airports, Peter Wistoft, er langtfra tilfreds.Han havde håbet, at alle seks prækvalificerede selskaber havde budt på opgaven med at anlægge landingsbaner og veje til de nye lufthavne. Det fortæller han til sermitsiaq. AG.– Det er ikke tilfredsstillende, at vi er endt med kun tre tilbud.– Vi må erkende, at processen har været meget langstrakt ikke mindst på grund af den politiske situation og mangel på afklaring.

Regeringskrise efter dansk indblanding har medvirket til at flere selskaber trak sig

I september 2018 underskriver Formanden for Naalakkersuisut, Kim Kielsen, og statsminister Lars Løkke Rasmussen en hensigtserklæring om dansk medfinansiering af lufthavnspakken. Aftalen skaber røre i frustration over den mulige danske indflydelse på lufthavnsprojekterne.Den danske indblanding får det ene af fire partier i Grønlands regering til at forlade den i protest, hvorefter Grønland gennemlevede en længere regeringskrise.– Det har haft den konsekvens, at flere selskaber har haft svært ved at holde gryden i kog, fortæller Peter Wistoft.

Kun en dansk virksomhed blandt dem som afgiver bud

BAM International fra Holland, Pennecon Dexter Joint Venture fra Canada samt Munck Gruppen fra Danmark har givet et bud, mens Aarslef trak sig tidligt i udbudsprocessen.Efterfølgende valgte MT Højgaard og China Communications Construction Company Ltd. også at trække sig. Det skriver den grønlandske tv-station KNR.

Planen er nu åbning i oktober 2023.

I den oprindelige plan skulle de nye lufthavne stå klar i 2022, men den tidsplan er allerede forsinket.Til den tid skal de eksisterende landingsbaner i Nuuk og Ilulissat være udbygget fra henholdsvis 950 og 845 meter til en længde på 2200 meter hver.Derudover skal der bygges en ny indenrigslufthavn i Qaqortoq, der skal have en banelængde på 1500 meter.

Investering i infrastruktur på 3,6 milliarder kroner har været undervejs i 10 år

Den nye lufthavnsstruktur, der populært kaldes lufthavnspakken, er Grønlands største investering i infrastruktur nogensinde. Arbejdet med lufthavnene begyndte helt tilbage i 2009 og dækkede en overgang et projekt med fem lufthavne. Der er nu gået 10 år, og pakken består af tre lufthavneDen samlede pris for de tre lufthavne ventes at være 3,6 milliarder kroner.I marts underskrev statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og formanden for Naalakkersuisut – det grønlandske landsstyre – Kim Kielsen, en aftale om det fælles ejerskab af selskabet Kalaallit Airports.Selskabet skal stå for det omfattende anlægsarbejde og ejes for to tredjedeles vedkommende af Grønland, mens Danmark har købt de resterende aktier for 700 millioner kroner. Foruden det direkte kapitalindskud stiller den danske stat også garanti for et lån på 450 millioner kroner igennem Den Nordiske Investeringsbank.Kilder: Ritzau og KNR

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply