Skip to main content

Vi har på OPS-Indsigt udarbejdet en analyse af hjemmeplejemarkedet, der viser, at der kun er lidt over håndfuld store private leverandører, som har en betydelig udbredelse på tværs af kommuner.

Den viser samtidig at utroligt mange ikke har en stor privat leverandør.

Analysen er interessant, fordi der i debatten længe har været en tilbagevendende antagelse om, at de mindre leverandører, vil trække sig fra markedet og overlade det til de store i forbindelse med implementeringen af ældreloven. Det kan vi nu se sker i flere kommuner.

Læs også: Fortætning på hjemmeplejemarkedet: De store fylder stadig mere på landkortet

Men hvor befinder de her leverandører sig og hvor store er de målt på bruttofortjeneste og antallet af kommuner, hvor de har en aftale om at levere hjemmepleje/ Helhedspleje?

Vi har lokaliseret 10 leverandører, der kan gå under betegnelsen “store leverandører” ud fra vores definition (se nederst i artiklen). Men der er meget stor forskel på dem og deres udbredelse. Samlet set har de en årlig estimeret bruttofortjeneste tæt på 0,8 mia. kr. og det skal her bemærkes at fire af dem står for lidt over de 500 mio. kr. (artiklen fortsætter efter kortet)


Geografiske tendenser

Ser du på kortet, vil du kunne se, at Svane Pleje klart er størst målt på geografisk fodaftryk med tilstedeværelse i 17 kommuner. Herefter følger Carelink Pleje i 13 kommuner og DFS Plus i 8.

Kortlægningen viser en tydelig forskel mellem landsdelene. De store leverandører står stærkest i Jylland, hvor Svane Pleje og Carelink har opbygget brede porteføljer. 

På Sjælland er billedet mere fragmenteret med færre store spillere, og flere kommuner – særlig i hovedstadsområdet – er helt uden dækning fra de største virksomheder.

Det betyder dog ikke, at borgerne i de kommuner står uden private tilbud. Tværtimod findes der en række mindre leverandører, som fortsat spiller en central rolle. Spørgsmålet er blot, om de kan løfte opgaven med helhedspleje, når ældreloven kræver, at man skal levere hele pakken – fra rengøring til sygepleje.

Top fem

Opstiller du en top fem over “de største” med udgangspunktet i antallet af kommuner, ser billedet således ud:

  1. Svane Pleje – 17 kommuner
  2. Carelink Pleje – 13 kommuner
  3. DFS Plus – 8 kommuner
  4. Cura Pleje – 6 kommuner
  5. Lev Vel Hjemmepleje – 5 kommuner

Det bør her bemærkes, at Omsorg Sjælland, som ikke er med blandt de fem og kun mellemstor ift bruttofortjeneste, er tilknyttet Attrives A/S, der også driver Olivia Danmark, på socialområdet i stor skala.

Over en tredjedel uden stor leverandør

Samlet set er der tale om en relativt koncentreret sektor, hvor en lille gruppe virksomheder kan betragtes som de store private leverandører. Resten af kommunerne (38) står uden en stor leverandør, hvilket i sig selv er interessant, hvis tesen om at det bliver de store, der kan tage opgaverne og markedet i kølvandet på ældrelovens krav om helhedspleje.

Potentielt kan rigtig mange kommuner stå uden privat leverandør af helhedspleje, hvis de store ikke, finder det interessant at overtage de små leverandører.

Det er dog vigtigt at understrege, at en kommune uden en stor leverandør ikke nødvendigvis betyder, at kommunen ikke har private leverandører til helhedspleje – det kan lige så vel være lokale aktører, der dækker området, som eksempelvis Blæksprutten, der i vores undersøgelse kun var godkendt i to kommuner (Hjørring og Brønderslev).

Kun i enkelte kommuner – eksempelvis Aarhus, Aalborg og København findes der to store aktører side om side, hvilket angiveligt hænger sammen med, at der er et større markedsgrundlag i de større byområder.

Kombinationen af de nye krav i ældreloven og markedsudviklingen tegner et billede af en fremtid, hvor de store leverandører potentielt vil fortsætte med at udvide deres markedsandele, mens mange små vil falde fra. 

Sådan har vi gjort

I vores undersøgelse har vi brugt data fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Pleje.dk, samt virksomhedernes egne hjemmesider. 

For at indkredse gruppen af “store leverandører” på hjemmeplejemarkedet har vi defineret en stor leverandør, som en leverandør med over 40 mio. kr. i bruttofortjeneste og/ eller aftaler i mere end to kommuner.

Det betyder, at vi eksempelvis har haft det, nogen vil beskrive som en mellemstor mindre leverandør med i form af Sundplejen, som er i fire kommuner med en bruttofortjeneste på under 20 mio. kr. således som vi har fået oplyst.

Afslutnings skal det bemærkes, at der er en mulighed for, at enkelte leverandøre endnu ikke var godkendt til helhedspleje i enkelte af de kommuner, hvor de var repræsenteret på undersøgelsestidspunktet. Medio september.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind