Skip to main content

Da Hjemmehjælpen A/S tidligere på sommeren kom i rekonstruktion, trådte Carelink Pleje til og overtog forretningen, men hvad var egentlig motivationen?

 ”Det her er et marked, vi gerne vil være i, så her så vi flere perspektiver. For det første er det utroligt uheldigt for branchen, hvis der lige pludselig stod 2.500 borgere uden hjemmehjælp,” siger administrerende direktør i Carelink Pleje, Søren Lybye med henvisning til de mange borgere, der var tilknyttet Hjemmeplejen A/S.

“Samtidig er vi en forretning, og vi ser naturligvis også se et forretningspotentiale og en strategisk mulighed i at overtage Hjemmehjælpen A/S,” understreger han.

Det er ikke nogen hemmelighed, at Carelink Pleje har et mål om at være landsdækkende og med overtagelsen af Hjemmehjælpen A/S har Carelink skaffet sig et brohoved i den kommende Region Østdanmark, hvilket betyder at de 1. januar 2026 vil være til stede i alle landets regioner.

Fra minus til mulige plusser

Ifølge Lybye har Hjemmehjælpen A/S historisk set kørt stabilt, men de seneste år har økonomien taget et alvorligt dyk.

”Du kan se det i regnskaberne, at for to et halvt år siden begynder der at ske et eller andet, hvor man etablerer underskud på underskud. Noget er gået helt galt, og da det ikke er priserne, så må det være noget andet” siger han.

Læs også: Hjemmeplejedirektør: “Virksomheden er sund – men vi skal op i næste liga”

Han ser potentialet, men peger på ineffektiv drift, højt sygefravær og manglende planlægningsoptimering som centrale årsager.

 ”Vi skal have en fornuftig ATA-procent, effektiv planlægning af ruterne og samtidig sikre kontinuitet for borgerne. Det er nøglen til at fjerne underskudstendensen. Brugen af vikarer løser ikke problemerne og det siger jeg, samtidig med, at jeg driver Danmarks største vikarbureau,” lyder det fra Søren Lybye med et smil.

Indsatsen fremadrettet

Lybye lægger ikke skjul på, at transformationen af Hjemmehjælpen A/S bliver en længere proces, men han er optimistisk og tror på den plan man har lagt, hvor første skridt har været at udskifte ledelsen og få erfarne kræfter ind.

 ”Jeg har lovet medarbejderne, at der kommer en ledelse med erfaring fra hjemmepleje – privat eller kommunal. Ikke en produktionsleder fra en anden branche,” siger han og forventer at have de første nøglepersoner på plads allerede i september.

I mellemtiden har han trukket erfarne kræfter ind fra Carelink Vest i form af direktør Dorte Lund, der kommer med lang erfaring som ejer af Kjær.dk, der blev opkøbt af Carelink i foråret.

Han forventer af have et nyt lederteam ansat i efteråret, hvor den første starter til september.

Forude vinker et udbud

Målet på den lidt længere bane er, at effektivitet og nærvær skal gå hånd i hånd:

 ”Vi må på sigt få motiveret medarbejderne og etablere en nærværende ledelse, så sygefraværet falder. Vi skal ikke af med de udkørende – det er dem, der er guldet i virksomheden,” understreger Søren Lyby.

Og rent tidsmæssigt har han travlt for bl.a. Københavns Kommune forventes at udbyde opgaven i 2026 og så kan overtagelsen vise sig ikke at være så god en investering, hvis Carelink ikke genvinder udbuddet.

Så han håber og forventer klart at virksomheden kommer til at spille så godt, at man kan sikre et “stronghold” i hovedstadsområdet.

Guldet i virksomheden

For Lybye er det netop medarbejderne, der udgør Hjemmehjælpens største styrke.

“De udekørende medarbejdere supporteret af en stærk stab og administration er nøglen til kontinuitet. Det er medarbejderne, borgerne kender, og det er dem, der kan sikre kvaliteten. Hvis vi kan give dem ordentlige rammer, så kan vi vende udviklingen,” siger han.

Han understreger gang på gang, at målet er at få Hjemmehjælpen A/S tilbage i stabil drift og positionere virksomheden, så den både kan genvinde kommende udbud, men også vækste yderligere.

 ”Vi håber at kunne spille virksomheden så godt de næste år, at vi er det naturlige valg, når udbuddet kommer i København,” slutter han.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind