Skip to main content

I mere end to årtier var Korsør-virksomheden Pro-Safe en fast og betroet leverandør af rednings- og gummibåde til Forsvaret. 

Et samarbejde til mange millioner skattekroner, hvor ordrer og tilpasninger ofte kunne klares med en mail. Men siden en ulykke i 2021 har relationen mellem Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) og Pro-Safe udviklet sig fra makkerskab til en juridisk og politisk betændt konflikt, hvor virksomheden senest har været stævnet af FMI for svindel..

“Det påvirker mig, at man i dagens Danmark kan opleve en sådan mangel på rettergang. Der er ikke fældet nogen dom, vi er bare blevet smidt på porten,” har Pro-Safes direktør Søren West tidligere sagt til Danmarks Radio.

NSK: Ingen sigtelse i kikkerten

Nu er sagen så havnet der, at efter måneders intens efterforskning har politiet besluttet at lukke sagen med anklager om svindel. Det fremgår af et brev, som firmaet har modtaget fra Politiets National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK). Det skriver Sjællandske Nyheder.

Ifølge flere medier skulle den påståede svindel blandt andet være sket ved, at Pro-Safe foretog en overfakturering for vedligeholdelsesarbejder for Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse, ved at sælge brugt udstyr til FMI som nyt.

I brevet skriver NSK, at den “vurderer, at selv hvis efterforskningen fortsætter, vil det ikke føre til, at Pro-Safe eller nogen anden kan sigtes i sagen”.

Dermed er den mest dramatiske del af konflikten afsluttet, men virksomheden står stadig tilbage med tabte ordrer, ubetalte regninger og et skadet omdømme.

“Jeg er rystet over Forsvarets og forsvarsministerens opførsel i denne sag. Baseret på udokumenterede og fejlagtige rygter har de ikke alene tilsmudset mit og Pro-Safe’s ry og rygte, men de har også været tæt på at knække min virksomhed økonomisk,” udtaler Søren West til Sjællandske.

Ulykke kickstarter vanskelighederne

Sagen begyndte med en ulykke på en Pro-Safe-båd af typen Pro-740 i 2021. Søværnet satte efterfølgende begrænsninger for brugen af bådene. Havarikommissionen konkluderede dog, at årsagen ikke var fejl i konstruktionen, men fejl i bådføringen og manglende udstyr. Alligevel blev hændelsen et vendepunkt i samarbejdet.

Pro-Safe tilbød efterfølgende at eftermontere sikkerhedsudstyr, men FMI afviste. I 2023 stoppede styrelsen al samhandel med Pro-Safe, tilbageholdt betalinger for 62 fakturaer på i alt 2,5 millioner kroner og annullerede ordrer. Pro-Safe måtte afskedige halvdelen af sine medarbejdere og forberede en voldgiftssag mod FMI, framgår det af en artikel i nichemediet Minibåd fra foråret 2024.

Advokatundersøgelse og injurie-anklage

Forsvarsministeriet bestilte sideløbende en ekstern advokatundersøgelse af indkøbene

Sagen eskalerede yderligere, da FMI anmeldte Pro-Safe for svindel – blandt andet for påstået overfakturering og misbrug af midler. Samtidig blev anmeldelsen fulgt op af, at forsvarsminister Troels Lund Poulsen viderebragte oplysningerne til Folketinget, hvilket fik Pro-Safe til at politianmelde ministeren for injurier.

Sideløbende besluttede Forsvaret at hasteanskaffe nye redningsbåde fra Esbjerg-virksomheden Viking Life-Saving Equipment. Kontrakten på 15 både til 43 millioner kroner kostede fem gange så meget pr. enhed som Pro-Safes både. 

Forsvaret begrundede valget med, at Viking-bådene bedre kan leve op til kravene i Nordatlanten og på fregatterne.

OPS-perspektivet: Når samarbejdet bryder sammen

Sagen viser, hvordan et mangeårigt offentlig-privat samarbejde kan bryde sammen, når tilliden forsvinder, og uenigheder om kvalitet, sikkerhed og ansvar eskalerer til juridiske slagsmål. 

For Pro-Safe blev resultatet, at en vigtig offentlig kunde ikke alene opsagde samarbejdet, men også placerede alvorlige anklager, som først flere år senere blev afvist af politiet. 

For Forsvaret var løsningen at betale mere til en ny leverandør for at sikre den operative kapacitet og bruge mange ressourcer på, at inddrage Kammeradvokaten og siden politianmelde Pro-Safe, så samfundet skulle betale for at NSK, nu har konstateret, at der ikke kan rejses nogen sag.. 

Men ifølge Sjællandske er sagen langt fra slut.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind