Sammenfattende konkluderer undersøgelsen fra advokatfirmaet Bruun & Hjejle, at der var flere kritisable forhold i Forsvarets håndtering af Elbit-sagen, især hos FMI.
Advokatundersøgelsens sammenfatning, for vi får ikke hele rapporten, viser, at FMI’s fravigelse af gældende regler og procedurer, særligt i markedsafdækningen og kommunikationen med relevante aktører, kan have påvirket beslutningstagningen.
Læs i øvrigt: Forsvarsministeriet og dets Materiel- og Indkøbsstyrelse er igen i ilden
Forsvarsministeriet opfordres af Bruun & Hjejle til at tage stilling til undersøgelsens fund og overveje politiske og retlige tiltag for at sikre mere gennemskuelige og standardiserede processer i fremtidige anskaffelser.
Kigger vi ned i den sammenfatning, vi har adgang til, hæfter advokatfirmaet sig særligt ved fem centrale kritikpunkter. Det skal her bemærkes, at undersøgelsen alene bygger på skriftlige dokumenter og ikke interviews.
- Den begrænsede markedsafdækning ifb med indkøbet
- Manglende information af forligskredsen
- Fejlagtige oplysninger om Elbits tilbud
- Manglende information om forligsaftal
- Behov for bedre styring og kontrol.
Markedsafdækning med Fokus på ELBIT Systems
En af de centrale kritikpunkter i undersøgelsen er Forsvarets begrænsede markedsafdækning i januar 2023.
FMI gennemførte en hastig og ufuldstændig markedsscreening, der prioriterede ELBIT Systems frem for at inddrage alle potentielle leverandører som NEXTER Systems og HANWHA.
FMI’s egne vejledninger blev ikke fulgt, og kontakten med leverandørerne var primært mundtlig, hvilket strider mod standarden. Der var en stærk prioritering af ELBIT Systems under markedsafdækningen.
”Der var således store forskelle i behandlingen af ELBIT Systems sammenlignet ikke blot med NEXTER Systems, men også med HANWHA,” fremgår det af undersøgelsen.
I forhold til ELBIT Systems blev der gennemført besøg i Israel. Centrale medarbejdere i FMI medvirkede den 8. januar og 9. januar 2023 til færdiggørelsen af FMI’s materiel faglige vurdering, der baserede sig på direkte tildeling til ELBIT Systems samtidig med, at flere af medarbejderne fysisk var til stede hos ELBIT Systems i Israel.
Samlet anses dette af advokatundersøgelsen som kritisabelt.
Manglende Information til Forsvarsforligskredsen
I forbindelse med markedsafdækningen modtog Forsvarsforligskredsen ikke fuld information om, hvordan processen var forløbet.
FMI undlod at kommunikerer, at NEXTER Systems slet ikke var kontaktet, og at ELBIT Systems blev prioriteret på baggrund af forventet hurtigere levering.
Denne del af processen var ikke dokumenteret tilstrækkeligt og blev gennemført med en forceret tidsplan, som ifølge undersøgelsen gjorde det umuligt at give korrekt og fyldestgørende information til de relevante beslutningstagere. Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse modtager derfor kritik for at have håndteret forløbet på en måde, der har skabt misvisende indtryk hos Forsvarsforligskredsen.
Fejlagtige oplysninger om tilbuddenes gyldighed
I januar 2023 blev aktstykkerne vedrørende ATMOS- og PULS-systemerne udarbejdet med information om, at kontrakterne skulle underskrives inden udgangen af måneden for at bevare tilbuddenes gyldighed.
Denne oplysning var imidlertid forkert, da tilbuddene fra ELBIT Systems juridisk set var gyldige frem til juni 2023.
Fejlen vurderes at skyldes en manglende præcision fra FMI og Forsvarsministeriets departement, hvilket advokatundersøgelsen betegner som kritisabelt, dog med en mildere grad af kritik. Fejlen er ifølge undersøgelsen uheldig, da den kan have presset beslutningstagere unødigt til hurtige beslutninger.
Manglende information om forligsaftale
Et andet kritisk punkt i undersøgelsen er en forligsaftale, som FMI indgik med ELBIT Systems i januar 2023. Denne forligsaftale afsluttede en retssag, som ELBIT Systems havde anlagt mod FMI, og det viste sig, at forliget muligvis kan have en faktisk sammenhæng med anskaffelsen af ATMOS- og PULS-systemerne.
FMI undlod dog at informere Forsvarsministeriet og dermed Forsvarsforligskredsen om denne aftale, hvilket vurderes at være kritisabelt.
Undersøgelsen bemærker, at FMI’s manglende orientering svækkede gennemsigtigheden i processen, og denne kritik understøttes yderligere af indikationer på, at FMI aktivt undlod at dokumentere visse oplysninger under processen.
Behov for bedre dokumentation og gennemsigtighed
Undersøgelsen fremhæver generelt, at FMI bør forbedre sin dokumentation og gennemsigtighed i markedsundersøgelser og kontraktforhandlinger.
Det er ikke første gang, at FMI har været i tidspres, men undersøgelsen understreger, at det ikke bør føre til, at gældende procedurer og retningslinjer fraviges.
Den stærke prioritering af ELBIT Systems samt den manglende information om forligsaftalen rejser spørgsmål om procedurerne for anskaffelser i Forsvaret og understreger behovet for bedre styring og kontrol.