Skip to main content

”Jeg vil gerne sættes under administration”, sådan lød det fra en deltager under en høring på Christiansborg.

En anden deltager kaldte høringen for nørdernes møde i en niche af en niche, fordi programmet var så komprimeret og så fagligt, at man skulle stå tidligt op.

Overskriften for høringen var ellers tilgængelig nok. ”Klimamål for offentlige indkøb”

Men det blev ret hurtigt tydeligt, at de underliggende spørgsmål, gravede dybere end blot en overskrift. For kan man sætte klimamål for offentlige indkøb og hvordan måler vi bæredygtighed, samt hvad med dilemmaerne der opstår henad vejen, hvordan takles de?

Det var blandt den serie af spørgsmål, som blev kastet ud mod et veloplagt debatpanel ved en høring om klimamål for offentlige indkøb på Christiansborg afholdt af Dansk Erhverv og Radikale Venstres Samira Nawa, fremgår det af et nyhedsopslag.

Temaet er interessant, for hvert år køber den offentlige sektor ind for godt 415 mia. kr. De kommunale indkøb er en af de helt store poster i det samlede klimaaftryk i den sammenhæng ifølge tænketanken Concito og både danske og internationale undersøgelser peger på, at det at drive grønne indkøb fremad i fx en kommune kan give langt større klimaeffekt end fokus på kommunens egne udledninger via f.eks. energiforbruget.

Dertil kommer, at mange virksomheder anser offentlig efterspørgsel som en vigtig drivkraft for innovation.

Behov for politiske rammer og konkrete mål

Det var Thomas Schultz, der er administrerende direktør i Konsido ApS, der i sit oplæg kastede det provokerende udsagn ud mod det interesserede publikum, om at han gerne ville under administration.

Konsido er en virksomhed, der hjælper kommuner med at beregne deres klimaaftryk ved brug af kunstig intelligens og regnemetoder, der tager alle dele af forbrugets klimaaftryk med.

Udkommet er, at Konsido bliver i stand til at pege meget konkret på de steder, hvor kommunerne kan reducere deres CO2-udledning.

Klimaudfordringerne er så massive, at Thomas Schultz med et glimt i øjet og samtidig alvorlig mine måtte konstatere, at der er behov for politiske rammer og konkrete mål for, hvordan vi kan nedbringe klimaaftrykket på offentlige indkøb. Thomas Schultz gik så vidt som til at sige, at vi skal ”sættes under politisk administration” for at være sikre på, at vi som samfund rykker os fremad. 

Offentlig budgetøkonomi spænder ben

Efter to intense oplæg fra klimarådets næstforperson Bente Halkier og Thomas Schultz var der en paneldebat.

Her diskuterede Dansk Erhvervs branchedirektør Morten Jung med både Bente Halkier, Thomas Schultz, Samira Nawa fra Radikale Venstre og Frederik Block Münster fra De Konservative.

Et centralt tema var de mange dilemmaer, som forbrugere, virksomheder og det offentlige møder når det kommer til at gøre indkøb mere bæredygtige.

Først og fremmest er bæredygtighed et spørgsmål om ressourcer. For den offentlige sektor belønnes lige nu ikke for at prioritere bæredygtighed, men ressourceoptimering, og da bæredygtig adfærd og forandringen kan være ressourcekrævende at implementere, spiller det sjældent sammen med kommunernes etårige budgetøkonomi.

Høringen affødte en diskussion om, hvem der har ansvaret for forbrugsbaserede CO2-udledninger. For som både klimarådets Bente Halkier og Thomas Schultz fra Konsido ApS påpegede, så er der mange klimaforbedringspotentialer i det offentliges forbrug. Det vanskelige er at blive enige om, hvem der har og tager ansvaret for at forløse potentialerne så der kan købes mere bæredygtigt ind.

Indkøbsafdelingerne er ikke gearet

Her kastede Thomas Schultz en den næste granat ind i debatten, da han sagde: ”Vi bør nedlægge indkøbsafdelingerne.”

Det gav et sæt i nogle af deltagerne, men han bliver bakket op af udbudsekspert og advokat Anja Piening fra NP advokater, der deltog i høringen.

”Den eksisterende organisering af de offentlige indkøbsafdelinger slet ikke er gearet til at løfte opgaven med at sikre ikke alene lovlige indkøb, men også indkøb der løfter alverdens politiske dagsordener,” siger hun og fortsætte;

”Hvis offentligt indkøb skal spille en væsentlig rolle både i arbejdsmarkedspolitikken, klimapolitikken, diversitetspolitikken og meget andet, så skal fokus væk fra besparelser og hurtige løsninger og over på mere strategisk og langsigtet indkøb.”

Anja Piening mener, at hvis vi skal gennemfører klimamål for offentlige indkøb, kræver det både ressourcer og ledelsesmæssigt fokus på en helt anden måde, end vi er vant til.

Hvis du vil vide mere om hvad Thomas Schultz mente med at nedlægge indkøbsafdelingerne, så har vi efterfølgende lavet et interview med ham.

Læs også:

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind