For første gang i fire år overlod kommunerne en større andel af deres vej- og parkopgaver til private aktører. Det viser en analyse foretaget af Dansk Industri.
Det er interessant fordi, det generelle private leverandørindeks (PLI), som opgøres af Indenrigsministeriet og dækker langt bredere end vej- og parkopgaver er de senest år steget med samlet set 1.5 pct., så det nu er oppe på 27.7 pct.point.
Tildelingen af vej- og parkopgaver er ifølge Dansk Industris tal faldet siden 2019 (før Corona) med ca. 2.3 pct.. Det betyder at den stigning, som Dansk Industri har målt på ca. 2.5 pct. fra 2022 til 2023, kun lige bringer samarbejdet mellem private og kommuner på dette område hen over 2019 niveau.
Potentiale på op til halv milliard
Selvom man nu er på niveau med 2019, så er der fortsat et større potentiale for kommunerne mht, at overdrage opgaverne til de private, fremgår det af analysen fra Dansk Industri.
Tallene dækker over store geografiske forskelle ift, om kommunerne vælger at overlade vej- og parkopgaver som vejvedligehold og ukrudtsbekæmpelse til private aktører eller selv udføre dem.
Tager man udgangspunkt i gennemsnittet af de ti kommuner, der samarbejder mest med private leverandører på vej- og parkområdet, er det ifølge Dansk Industri muligt at øge ydelserne fra private leverandører med ca. 3,7 mia. kr. årligt.
Dansk Industri forventer, at et øget indkøb i den størrelse vil give kommunerne en gevinst på 10-15 pct. af driftsudgifterne og, det vil frigive i størrelsesordenen 370 til 560 mio. kr., der kan prioriteres til andre kommunale serviceområder eller lavere kommuneskatter.
Store forskelle
I hovedstadsområdet løses mindre end en tredjedel af opgaverne vha. offentlig-privat samarbejde, mens tallet lyder på knap 60 pct. i gennemsnit hos de midt -og vestjyske kommuner.
Det bør i denne sammenhæng bemærkes, at der er store forskelle på, hvilke typer af vej- og parkopgaver, som kommunerne udbyder til private. Eksempelvis bliver størstedelen af opgaverne inden for vejvedligehold håndteret af private aktører, modsat gælder det kun for en tredjedel af driften af grønne områder og naturlegepladser