Af Pernille Søndergaard og Anders Gerner Frost byrådsmedlem og viceborgmester i Gribskov Kommune.
Kommunerne har det med at tænke i gårsdagens seneste teknologi og efterspørge det, frem for at give de branchefolk, der ser ud i næste uges fremskridt muligheden for at vise potentialet, ved det vi populært kender som kontorrobotter.
I det private erhvervsliv har vi i mere end 10 år talt, om kontorrobotter og mulighederne for automatisering, men i kommunerne er kun meget få startet op.
Kommunerne står med ryggen mod muren. Manglen på kompetent arbejdskraft viser sig tydeligt, når vi skal rekruttere på blandt andet byggesagsområdet og på planområdet.
Ventetiden på kommunernes behandling af byggeansøgninger tog sidste år et ordentligt hop opad. Det viser en analyse fra SMV Danmark. I 2022 steg den gennemsnitlige ventetid til 75 dage. Hvis alle kommuner var lige så hurtige som de ti hurtigste kommuner, kunne der spares 2 millioner dages ventetid om året.
Det undrer os derfor som politikere og rådgivere, at man i de danske kommuner ikke tager fat i netop at automatisere de manuelle processer. Det kræver naturligvis, at kommunerne inviterer private virksomheder indenfor til at løse opgaven, for det er de færreste kommuner, der selv har en IT-afdeling som kan udvikle kontorrobotter (RPA)
RPA kan i dag løse opgaverne, således at byggesagsbehandlere udelukkende kan koncentrere sig, om de dele af en byggetilladelse, der eventuelt ikke kan automatiseres, samt de helt specielle sager.
Landzonetilladelser er også et eksempel på et område, hvor en stor del af arbejdet kan automatiseres, således at sagsbehandlingstiden nedbringes til glæde for både borgere og erhvervsliv.
Ud af fortiden og ind i fremtiden
Kommunerne skal lærer af dem, der allerede er rykket mod fremtiden og har gjort det et stykke tid.
Siden 2019 har Ringkøbing-Skjern Kommune udviklet RPA-løsninger til at understøtte administrative processer på tværs af fagområder. Her har man siden 2019 idriftsat cirka 130 robotter til håndtering af store og små opgaver. Robotterne har samlet set frigivet mere end 37.400 arbejdstimer over de første tre år og givet en nettogevinst på cirka 8,4 mio. kr. Det fremgår af KL`s egen caseanalyse.
Alligevel er det vores oplevelse, at kommunerne holder sig tilbage og i mange tilfælde henviser til IT-samarbejder og manglende ressourcer til at komme i gang med processerne.
Men fremtiden er kommet for at blive, og i kommunerne har vi netop brug for nye løsninger både i forhold til vores økonomiske ramme, men også i forhold til vores serviceniveau over for vores erhvervsliv og borgere.
Vores helt klare opfordring er, at de enkelte kommuner kommer i gang, hurtigst muligt.
I det private erhvervsliv, har man været i gang længe, også uden IT-klynger og samarbejder på tværs af kommuner.
Kort om debattørerne
Pernille Søndergaard: Indehaver af GernerSondergaard – Byrådsmedlem Gribskov, medlem af økonomiudvalget (M)
Anders Gerner Frost: Indehaver GernerSondergaard – formand for erhvervsudvalget og viceborgmester i Gribskov Kommune (Nyt Gribskov)