Skip to main content

I de største byer i Danmark er der allerede flere firmaer, som udbyder delekøretøjer. Det nye i et stort europæisk demonstrationsprojekt er, at flere skal se fordelene ved at dele transportmidler og køre kollektivt. 

I projektet etableres mindst seks lokale trafikknudepunkter med op mod 200 delekørertøjer, som tilknyttes de lokale tilbud i Rudersdal. Herunder undersøge, hvad der skal til for, at delekøretøjer også kan blive en del af hverdagen uden for København, det fremgår af en pressemeddelelse.

Virksomheden KINTO Mobility er en af tre selskaber, der er med i demonstrationsprojektet. De ser frem til at sende delebiler ud på vejene uden  i en kommune uden for København.

“Det bliver ekstra interessant at se, hvordan vi sammen med ShareNow og Tier kan bidrage til at udbygge deletransport uden for de største bycentre. Mange kører fra og til Rudersdal Kommune i private biler, der står stille langt det meste af tiden, men koster det samme – også når de ikke bliver brugt. Så der er helt klart et stort potentiale for, at flere borgere i mange tilfælde sagtens vil kunne få opfyldt deres behov for transport med en delebilsløsning, el-cykel eller el-løbehjul,” siger Anders Tystrup, pressechef hos KINTO Mobility.

Delekøretøjer i forstæderne som nøglen til mere kollektiv trafik

For borgmesteren er det vigtigt, at der er flere muligheder for at vælge det transportmiddel, der passer den enkelte bedst. 

”Det bliver spændende at se, om vi kan få flere til at kombinere de nye deleløsninger med vores busser og tog. Hvad enten man foretrækker et kollektivt transportmiddel eller vælger at tage bilen, skal der være adgang til mere effektive transportmuligheder. Vi glæder os til at tilbyde borgere og virksomheder i Rudersdal grønnere transport,” siger borgmester i Rudersdal Kommune, Ann Sofie Orth (K).

Hos regionen håber regionsrådsformanden, at projektet vil skubbe flere ind i den kollektive trafik.

“Vi har længe talt om, at delekøretøjer kan være med til at få flere til at vælge den kollektive trafik til. Og her kan de lokale trafikknudepunker og deres kobling til vores S-busser og lokaltog spille en vigtig rolle. Jeg håber, at de kan gøre flere nysgerrige på, om de kan undvære deres private bil eller tage kollektiv transport, når de skal på arbejde, uddannelse, købe ind eller en tur til fodbold,” siger regionsrådsformand for Region Hovedstaden, Lars Gaardhøj (S).

Støtte fra EU

Projektet har fået et tilskud på 10 mio. kr. fra EU’s Horizon Europe støtteprogram mhp at styrke den kollektive trafik og undersøge forretningspotentialet i at stille delekøretøjer til rådighed uden for København. 

Udover projektet i Rudersdal bliver der også lavet projekter med delemobilitet og trafikknudepunkter i forstæder til Amsterdam, München og Torino. Den samlede EU-støtte fra Horizon Europa til de forskellige projekter er på hele 75,7 mio. kr.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply