Midt i kartoffeltiden har de to store erhvervsorganisationer Dansk Erhverv og Dansk Industri udsendt, hver deres opråb til den offentlige sektor, hvor man appellerer til at bruge de offentlige indkøbsmilliarder langt mere og bedre på den grønne omstilling.
Den lancering er faldet flere offentlige indkøbere for brystet og har givet anledning til en del debat bl.a. på de sociale medier. Det var derfor med stor interesse, at vi på OPS-Indsigt onsdag den 25. oktober, sammen med advokatselskabet Horten åbnede dørene for 70 tilmeldte til et gå-hjem-møde om ”Den offentlige indkøbsmuskel og grønne indkøb.”
Her havde vi inviteret syv skarpe hoveder til at dykke ned og perspektiverer de dilemmaer, som både ordregiver og tilbudsgiver løber ind i, når vi taler om grønne indkøb. (Se program her)
Redaktør Steen Houmark satte scenen og blændede op for de kompleksiteter af krav, der er til den offentlige sektor og nogle af de tendenser og debatter vi møder i medierne, herunder udspillene fra de to erhvervsorganisationer.
Udbudsloven står ikke i vejen
Advokaterne Annelouise Dalgaard Pedersen og Rikke Søgaard Berth dykkede ned i, hvad det er for nogle konkrete juridiske snubletråde, som kommunerne støder på, når de har grønne indkøb på dagsordenen.
Her konstaterede Annelouise Dalgaard Pedersen bl.a., ”at udbudsloven står ikke i vejen for den grønne omstilling, men vi skal have skubbet til “plejer,” sagde hun.
Hendes kollega Rikke Søgaard Berth gjorde desuden deltagerne opmærksom på, at det ikke er et spørgsmål om det offentlige skal købe grønt ind, hvis man læser den eksisterende miljøbeskyttelseslovs §6.
Her står der nemlig bl.a., ”at offentlige myndigheder skal værne om natur og miljø ved indkøb og forbrug, jf. miljøbeskyttelsesloven §6.,” sagde hun.
Så det er ikke et spørgsmål om prioritering eller ikke prioritering af grønne indkøb ved offentlige indkøb.
Kommunerne har mange dagsordner
Kommunaldirektør Henrik Nielsen fra Stevns Kommune, som er en af de kommuner der udbyder mange af deres opgaver, understregede i sit oplæg, at det er uomtvisteligt, at kommunerne har et stort ansvar for at rulle den grønne omstilling ud, via det der er blevet beskrevet som den store offentlige indkøbsmuskel.
”Det er der ingen tvivl om, man skal bare være klar over, at grønne og bæredygtige indkøb er en væsentlig dagsorden, men den er samtidig kun én blandt rigtig mange dagsordener, som en kommune skal opfylde og i visse tilfælde er disse dagsordner modsætningsfyldte,” sagde han med henvisning til den kompleksitet af ”Vilde problemer” som kommunerne står med.
Læs også Kommunaldirektør: Vi bør pulje vores indkøbskompetencer på tværs Her går vi tættere på det kommunale indkøbsperspektiv, og hvorfor kommunaldirektør Henrik Nielsen bl.a. foreslår at pulje kommunernes indkøbsressourcer på tværs.Ønsker et klarer politisk mandat til indkøbsfolketEftermiddagen sluttede af med en livlig paneldebat med inddragelse af de fremmødte.
Her havde vi nemlig sat fire skarpe hoveder til at uddybede deres positioner i forhold til de to udspil fra erhvervsorganisationerne.
Panelet bestod foruden af dagens oplægsholdere af Jesper Langkjær – Formand for IKA og Udbuds- og Indkøbschef ved Fællesindkøb Midt, Felix Dalker – Chefkonsulent i Dansk Industri, Morten Jung – Markedschef i Dansk Erhverv og Katrine Pape Huldahl – Chef for CSR og Bæredygtighed i SKI.
Her understregede Felix Dalker i et indlæg bl.a.:
”DI’s udspil om grønne offentlige indkøb er målrettet politikerne. Kort sagt appellerer vi til, at vi skal langt, langt højere op i tempo og skala for det grønne offentlige indkøb. Det betyder ikke, at der ikke allerede sker gode ting blandt ildsjæle hos udbudsfolket, men vi vil gerne, at de får et langt klarere politisk mandat end tilfældet er i dag. Der er blevet for langt mellem de politiske skåltaler til det vi kan genkende i det konkrete offentlige indkøb,” sagde Felix Dalker.
Du kan læse mere om, hvad der blev sag den livlige debat i artiklen: Erhvervsorganisationer: Vi råber til politikerne ikke ad de offentlige indkøbere