I kælderen under Aalborg Kongres- og Kulturcenter har der i to dage været en pop up markedsplads for over 30 virksomheder og organisationer, der har sat deres stande op i håb om, at få kontakt med de deltagende kommuner i KL`s Social- og Sundhedspolitiske Forum.
Konceptet med konference i stueetagen og markedsplads i kælderen er interessant, for de godt 1000 tilmeldte kommunalpolitikere og embedsfolk administrerer over 100 milliarder skattekroner og ca. 30 procent ender som indkøb i den private sektor.
De fleste af de udstillere vi møder, regner dog ikke med, at de på de her få dage kan få underskrevet en kontrakt. Salget har et længere perspektiv.
”Du skal regne med at et salg til det offentlige, kræver du møder dem syv gang før, du kan begynde at tale om et egentligt salg. Det handler altså om at være synlig, for er du der ikke, ender du måske med, at de begynder at tænke hvor blev Trancit af, ” siger administrerende direktør Finn Brandt.
Hans virksomhed Trancit leverer velfærdsløsninger indenfor særforanstaltninger, helhedsorienterede indsatser og hjemløshed.
Gammel møgsag ser ikke ud til at påvirke interessen
En anden af de gamle kendinge på dette årlige pop up marked er virksomheden Intervare A/S, der leverer dagligvarer til ældre i mange af de danske kommuner.
I godt et år var virksomheden forsidestof i mange danske medier og blev nærmest udskammet pga en sag om chefførernes arbejdsvilkår. I år ser det ikke ud til at påvirke interessen for virksomheden blandt de besøgende kommunale embedsmænd og politikere.
Læs desuden artiklen: Lokalpolitikere sætter spot på Intervare A/S
Dækker 80 forskellige sprog
En af de nye virksomheder i udstillergaden er virksomheden Memox.
”For mig er det væsentligt at gøre opmærksom på, hvem Memox er. Vi har eksisteret i ti år og sælger særligt socialfaglige ydelser som en kommune ikke selv kan levere til primært etniske familier på deres eget sprog. Tilsammen taler vi i Memox omkring 80 sprog og dialekter, herunder selvfølgelig også dansk,” siger Administrerende direktør Henrik Appel.
Han ser virksomheden som en forskudt myndighedstjeneste, hvor Memox efter aftale med kommunen skaffer en medarbejder, der kan tale sproget i familien og så laver det socialfaglige arbejde sammen med kommunens medarbejder i en fælles indsats.
Hans oplevelse af udstillergaden under kongrescenteret er positiv.
”Vi har fået rigtig mange leads fra kommuner, der ikke kendte til os og for mig er det væsentligt at Memox bliver opfattet som en virksomhed, der kan understøtte det kommunerne allerede gør,” siger han til OPS-Indsigt.
Starter samtalen om effektinvesteringer
Blandt de erfarne velfærdsvirksomheder finder vi virksomheden Marselisborg, som er en af de store såkaldt anden aktører.
”Grunden til at vi er her, er at her har vi samlet alle vores kunder og derfor har vi en mulighed for at fortælle dem, hvad vi aktuelt arbejder med. Den debat vi gerne vil sætte lige nu, handler om, hvordan vi arbejder med effekt og effekt investeringer,” siger direktør Jakob Paaske.
Han peger på, at der er en tendens til, at mange kommunalfolk kun tænker økonomi, når man taler om effekt.
”Men der er en anden side, der handler om investeringen i mennesket og hvad der kommer ud af indsatsen. Det synes vi ofte mangler, når vi kigger ind i kommunernes effektiviseringsforslag i deres budgetter. Her ser du tit, at der er afsat så og så meget til et antal årsværk, men intet om hvordan man kan eller vil synliggøre effekten af en konkret indsats,” siger Jakob Paaske til OPS-Indsigt.
Det er samtalen med nye og gamle kunder om den konkrete indsats og det Marselisborg kan bidrage med som virksomhed, man har brugt udstillingen i Aalborg Kongrescenter til.
Se her et par korte videoklip af det kommunale pop up marked.