Skip to main content

Lige nu stryger de offentlige udbud af ladestandere på opsætning og drift afsted på vej mod en stærkere ladeinfrastruktur. De er drevet af flere faktorer, så som lovgivning og politiske ambitioner om helt at stoppe for salget af biler, der kører på fossile brændsler, inden 2035.

Spørgsmålet er om det går hurtigt nok og dækker den stadig stigende efterspørgsel, særligt set i lyset af at Danmark ved udgangen af 2023 rundede over 100.000 el-drevene biler?

Vejdirektoratet ruller en lind strøm af ladeparker ud på motorvejsnettet, hvor man senest med en ny ladepark har sikret, at bilister med Clever som leverandør kan tanke strøm i begge retninger ved Lillebælt til og fra Fyn. Ladeparken er nummer to i rækken af omkring 40 ladeparker, der bliver anlagt, som en del af ”Infrastrukturplan 2035”.

I kommunerne holder man sig heller ikke tilbage, her har den nye lov om infrastruktur for alternative drivmidler til transport (AFI-loven), der trådte i kraft 6. april 2022 sat skub i de kommunale udbud.

Med AFI-loven har kommuner og regioner nemlig fået hjemmel til at indgå aftaler med private aktører om etablering af offentligt tilgængelige elladestandere og retten til at det virker som operatør af elladestandere på offentlige arealer.

Tre kommuner på stribe

I efteråret vandt den internationale ladeoperatør PowerGo tre kommunale udbud i henholdsvis Vejle, Vejen og Gladsaxe Kommuner, som man aktuelt er ved at udrulle.

Og virksomheden forventer ikke det er sidste gang, at man byder på et dansk udbud eller investerer i offentlig ladeinfrastruktur på dansk grund, fremgår det af en pressemeddelelse.

‘’Det er en stor milepæl for PowerGo at vinde de tre kommunale udbud, som placerer os godt på det danske marked og bidrager til, at vi når vores mål om at etablere et fintmasket ladenetværk i hele Europa.” sagde Ivo van Dam, CTO i PowerGo dengang i en pressemeddelelse.

Senest har energiselskabet OK indgået en aftale med Brøndby Kommune, hvor man skal sikre op mod 82 ladepunkter til kommunen ved diverse skoler, idrætsanlæg, institutioner og rådhuset, ligesom selskabet har vundet et udbud af ladestandere på to af Vejdirektoratets rastepladser, Storkereden og Lærkereden nord for København.

EU presser på

Men selv om det ser ud til at gå tjept og der er mange udbud af ladestandere og markedet for ladeoperatører ser ud til at udvikle sig, så viser tal fra Danske Bilimportører, at antallet af ladestandere halter bagefter. 

Det kan godt være, at Danmark er førende med hensyn til antallet af el-biler, men ”antallet af ladepunkter følger ikke helt med stigningen i andelen af opladelige biler i bilbestanden. Derfor er der stadig for få ladepunkter pr. bil,” skriver bilmagasinet Bilsektionen i en analyse.

En ny EU-aftale, der justerer direktivet om etablering af infrastruktur for alternative brændstoffer (AFI-direktivet) forventes ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne at sætte yderligere skub i opsætningen af ladestandere i EU’s medlemslande. 

Det sker, fordi det går for langsomt, hvis vi ser på udviklingen af forholdet mellem ladestandere og el-biler i EU, så giver det et godt billede af, hvorfor EU reagerer og den generelle udvikling i EU ligner også den danske ifølge Magasinet Bilsektionen. Der er ganske enkelt for få ladepunkter

 

Installatørerne forventer endnu flere udbud

Den logiske følge af den udvikling som vises i grafen, har fra EU side været at sætte et nyt krav om, at der bliver etableret en el-ladestation for hver 60. kilometer til elbiler langs Europavejene, som i Danmark er E45, E20, E39, E47, E55. 

Derudover stiller aftalen også krav om, at der i medlemslandene opjusteres med 1,3 kW ladeydelse for hver solgte elbil – så efterspørgslen og udbuddet af el-ladestandere bliver forbrugerdrevet. 

Installatørvirksomhederne kan dermed forvente, at der i fremtiden kommer flere offentlige udbud på opsætning af ladestandere, lyder det fra TEKNIQ Arbejdsgiverne, der bl.a. repræsenterer. Installatørvirksomhederne. Her stiller man sig positiv overfor den nye aftale. 

”Hvis forbrugerne og erhvervsliv skal overbevises om, at tiden er inde til at skifte til eldrevne køretøjer, så er det vigtigt, at vi skaber et trygt marked for forbrugerne. I dag ved vi, at den største barriere for at investere i en elbil er frygten for ikke at kunne lade sin bil op,” siger Troels Hartung, der er chefkonsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne i et nyhedsopslag.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply