Langt de fleste danskere får en sikker digital post fra det offentlige. I alt drejer det sig om 4.6 millioner ifølge digitaliseringsstyrelsen. Men skal den digitale kommunikationsform forløse sit store potentiale som den mest sikre, så skal flere forudsætninger, være på plads og i den sammenhæng kunne den private sektor godt lære noget af den offentlige sektor. Det fremgår af et blogopslag, skrevet af Thomas Holst Demant, som er partner i Netcompany.
Han peger på, at vi i Danmark er nået meget langt med den digitale udvikling af samfundet.
”Men en ting er den virtuelle fødselsdagshilsen, der nemt og lynhurtigt kan sendes til bedstemor Grethe. Noget helt andet er al den kommunikation, der indeholder vores personlige og følsomme oplysninger,” skriver han.
Virksomhederne er mindst tilfredse med den digitale post
En brugertilfredshedsundersøgelse viser, at 83 pct. af de 4.6 millioner danskere der er tilmeldt digital post, er enten meget tilfredse eller tilfredse med Digital Post. Det forholder sig lidt anderledes med de private virksomheder. Her er 64 pct. af de adspurgte enten meget tilfredse eller tilfredse.
Vi har altså en større del af den private sektor, som er knapt så tilfreds med den digitale kommunikation.
En af årsagerne kan være, at den digitale virkelighed ikke er foldet ud på samme vis som i det offentlige Danmark.
Det er her værd at bemærke, at Thomas Holst Demant iagttager, at en del virksomheder, onboarder deres nye medarbejder via en privat mailadresse eller beder om fortrolige oplysninger i forbindelse med fx et køb eller en sagsbehandling, hvor fortrolige oplysninger sendes frem og tilbage mellem arbejdsgiver og ny medarbejder ad usikre kanaler.
Ukrypterede kommunikationskanaler øger nemlig risikoen for, at personfølsomme oplysninger falder i de forkerte hænder.
Smart digital kommunikation har løftet offentlig velfærd
”Vi er allerede godt i gang i det offentlige Danmark. Vores måde at bruge digital kommunikation via Digital Post er et vellykket eksempel på, hvordan vi kan overføre fordelene fra den fysiske post til den nye digitale virkelighed,” skriver han og peger dermed på, at der plads til forbedringer og mulighed for læring af den offentlige sektor,” skriver han.
En af hans pointer er, at det offentlige med smart digital kommunikation har løftet og effektiviseret kommunikationen på nogle af vores velfærdsområder. Eksempelvis kan en værge til en udsat borger få adgang til de digitale postkasser og dermed hjælpe borgeren i den daglige dialog med det offentlige.
Med den base det offentlige og private har skabt på området for digital post, mener han, at vi i Danmark har lagt det bedst tænkelige fundament for at gå i ind den næste fase. Her skal vi ikke længere nøjes med at sætte strøm til de fysiske breve fra det offentlige, men tænke i de muligheder, vi allerede har, for at koble vores digitale services sammen på tværs af det offentlige og private.
”Både virksomheder og danskere fortjener en sikker digital kommunikationskanal, der samler os. For det er mere nødvendigt end nogensinde før, at vi passer på vores oplysninger og sikrer, at det kun er de rigtige, troværdige kilder, der har adgang. De digitale løsninger er her – så lad os gribe dem,” skriver Thomas Holst Demant.