Skip to main content

For fire år siden besluttede Københavns Kommune at hjemtage opgaven med at indsamle husholdningsaffald. En af argumenterne var, at kommunen ville få en styrket klimaprofil med skraldebiler på grøn el med henblik på at forbedre luftkvaliteten i byen og reducerer støjen fra skraldebilerne. 

Nu viser det sig, at selvom det fælleskommunale selskab Amager Ressourcecenter (ARC) har indkøbt en hel vognpark af elektriske skraldebiler, ja så bliver de i bredt omfang opladet via to store dieselgeneratorer. Det fremgår af en artikel i MobilityWatch

Pyntegrøn omstilling

Med andre ord den grønne omstilling som politikerne i København så brændende ønsker sig, understøttes nu af fossile brændstoffer

Karsten Lauritzen, der er branchedirektør for DI Transport kalder det i et opslag på LinkedIn for en ”pyntegrøn omstilling”

Det er noget forbandet vås, at det kommunale, er bedre end det private til at sikre grøn omstilling, mener han.

 ”Men sådan tænkte politikerne på Københavns rådhus, da de i 2018 hjemtog indsamlingen af husholdningsaffald og kommunaliserede private arbejdspladser,” lyder det fra Karsten Lauritzen.Han er  generelt bekymret for, at den grønne omstilling og klimaet, bruges som et skalkeskjul til at hjemtage kommunale opgaver.  Han peger på, at kommunalpolitikerne burde stille grønne krav til de private leverandører og konkurrenceudsætte opgaverne.

Haft fire år til at forberede sig

Selvom hjemtagelsen blev besluttet i 2018, var det først i august i år, at hjemtagelsen af affaldsindsamlingen tog det egentlige skridt og overtog opgaverne i de københavnske bydele Østerbro og Nørrebro. Det var i den sammenhæng, at ARC konstaterede behovet for at leje to dieselgeneratorer.

Helena Nielsen, der er chef for affaldsindsamling hos ARC, peger på, at der ikke har været nogen vej udenom dieselgeneratorerne.

”Det er et projekt, der er startet op, uden at man ved så meget om, hvad bilerne kan. Så det er jo sent, at vi bliver opmærksomme på, at vi har behov for at lynlade,” siger hun til MobilityWatch.

Da lynladebehovet stod klart, bestilte ARC flere store ladere hos ladepartneren ABB, men grundet længere leveringstid kunne de ikke leveres straks og så var man altså nødt til, at anskaffe de to dieselgeneratorer.

Hos brancheorganisationen, Drivkraft Danmark er man ikke imponeret.

”Hvis en transportvirksomhed står foran en elektrificering af lastbilflåden og har en forhåbning om at slippe for at anvende dieselgeneratorer i opladningen, som det kommunalt ejede selskab i øjeblikket er nødt til, så handler det først og fremmest om forberedelse,” lyder det fra Jeppe Hartmann, der er politisk chef.

For ham at se viser sagen fra Københavns Kommune, hvor vigtigt det er, at en virksomhed sammentænker køretøjer med ladeinfrastrukturen, når man kaster sig ud i investeringer i eksempelvis elektriske lastbiler, sådan som ARC har været nødt til for at overtage opgaven fra de private.

Til maj 2023 sker næste store ryk i hjemtagningen, og her forventes ARC’s flåde af el-skraldebiler at vokse yderligere samtidig med, at man overtager affaldsindsamlingen i resten af de københavnske bydele. 

Til den tid forventer Helena Nielsen, at den nødvendige ladeinfrastruktur er på plads og man ikke har brug for de to dieselgeneratorer.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply