Skip to main content

Vejdirektoratet har siden foråret kæmpet med at få skruet et udbud samme der kunne sikre vintertjenesten af de danske veje. Først var der kritik af, at udbuddet var skruet sådan sammen, at vognmændene måtte bryde reglerne for at kunne gennemføre opgaverne, siden blev udbuddet annulleret flere gange.

Begrundelsen for at annullere udbuddene har bl.a. været at de indkomne tilbud lå langt over Vejdirektoratets økonomiske ramme, og fordi der slet ikke er blevet afgivet tilbud på 18 ud af de i alt 81 udbudte ruter.

Sagen er interessant af flere grunde, men ikke mindst fordi om en god måned (15. oktober) rammer vintersæsonen, hvor vognmænd skal stå klar til at rykke ud for at salte, skulle det blive nødvendigt.

Men selvom Vejdirektoratet i sidste uge lykkedes at få besat 64 ruter ud af de 81, mangler der fortsat 17 efter at opgaven har været udbudt for tredje gang.

Kalder processen en farce

Dansk Vejgodstransport (ITD), der er brancheorganisation for godt 700 virksomheder, har tidligere kaldt hele processen om udbuddet en farce og krævet, at transportminister Trine Bramsen kom på banen for at sikrer flere penge til udbuddet.

Situationen har nemlig været den, at Vejdirektoratets økonomiske overslag for opgaven i sommers var sat til 35,7 millioner kroner per år, mens de indkomne tilbud på det annullerede løb op i 100,2 millioner kroner per år, ifølge ITD.

Hos ITD ryster man på hovedet, fordi man side foråret har advaret mod netop den situation, som er ved at opstå en måned før beredskabet skal været klart.

”Vi oplever, at Vejdirektoratet er lyttende, og der er også sket mange forbedringer siden det oprindelige udbudsmateriale, men det ændrer ikke ved det grundvilkår, at der slet ikke er sat nok penge af til opgaven,” siger chefkonsulent Jens Hvid Bang.

 

Ikke for sent at komme i betragtning

Hos Vejdirektoratet vil man gerne have ruterne på plads inden vinteren sætter ind, så selv om tilbudsfristen er overskredet er det ikke for sent at komme i betragtning.

“Vi har nu sendt meddelelse om tildeling på hovedparten af vores ruter rundt i hele landet. Vi mangler vognmænd til de sidste 17 ruter, så skulle der sidde nogen derude, som overvejede at byde, men ikke nåede det, så tag fat i os. Det er ikke for sent at komme i betragtning,” siger Drifts- og teknikdirektør Michael Kirkfeldt, Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Samtidig er Vejdirektoratet gået i gang med at kontakte en række potentielle leverandører, som man har fundet frem til, med henblik på at indlede konkrete forhandlinger, ”så vi får de sidste ruter på plads, før vinteren sætter ind,” lyder det.

Det er små og store vognmænd i områder som for eksempel Midt- og Sønderjylland, Nordjylland og på Sjælland, som Vejdirektoratet særligt gerne vil i kontakt med.

Vil have sagen lukket

“Det er klart, at vi gerne havde fået aftaler på plads for alle ruter på én gang. Der må vi bare tage til efterretning, at markedet har ændret sig radikalt siden 2018. Vi har haft en virkelig god og givende dialog med branchen de seneste måneder, og jeg vil gerne takke for de værdifulde input, vi har fået,” siger Michael Kirkfeldt.

Nogle af de tiltag, som Vejdirektoratet har ændret i forhold til tidligere udbud, er, at beredskabsperioderne er ændret med små fjorten dage

Men til trods for ændringerne har direktoratet altså ikke fået fyldt de sidste ruter, hertil kommer, at antallet af tilbud er faldet siden sidste udbud i 2018. Her fik man tilbud fra 70 tilbudsgivere. I år er det tal faldet til 24.

Seks ud af ti mangler chauffører

Det store fald i tilbudsgivere behøver ikke alene at handle om, at Vejdirektoratet ikke har det rigtige økonomiske overslag. Manglen på chauffører er en af de største udfordringer for lastbilerhvervet lige nu, skriver ITD i et nyhedsopslag.

Seks ud af ti transportvirksomheder oplyser, at de mangler chauffører, og mange steder rundt om i landet, står der lastbiler parkeret, som ikke kan komme ud at køre på landevejene, simpelthen fordi det ikke er til at få fat i en chauffør til at køre dem.

”Vi skal tage chaufførmanglen meget alvorligt, fordi den skaber flaskehalse i hele forsyningskæden. Og det rammer ikke kun transportvirksomhederne, men hele det danske samfund. For branchen er allerede nu presset til det yderste på grund af manglen på chauffører, og nu ser vi så tal, der peger på, at situation faktisk bliver endnu værre i den kommende tid,” siger Henriette Kjær, Politisk Chef i ITD.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply