Ti danske virksomheder og tre interesseorganisationer har et budskab med til deres kollegaer under den københavnske modeuge:
”Vi skal arbejde sammen om at mindske branchens aftryk på vores klima og miljø markant gennem cirkulær omstilling.”
Det har de ti virksomheder forpligtet sig til i et nyt sektorsamarbejde med Miljøministeriet, fremgår det af en pressemeddelelse.
Samarbejdet er interessant fordi mode- og tekstilbranchen er på en fjerdeplads med størst negative aftryk på både miljø og klima. Så der er brug for handling ikke mindst fordi det anslås at en europæer i gennemsnit forbruger 15 kg tøj og tekstil om året.
“Vores forbrug er alt for højt, og det slider på klodens knappe ressourcer. Så vi skal væk fra den brug-og-smid-væk kultur,” siger miljøminister Lea Wermelin.
Hun vil have, at Danmark skal være blandt de førende i den grønne omstilling af mode- og tekstilbranchen.
En måde at fremtidssikre virksomhederne på
Parterne i det nye samarbejde har formuleret en række fælles mål. Herunder at al tøj og tekstil fra danske virksomheder skal bestå af mindst 40 procent genanvendt materiale inden 2030. At tøjet skal designes til at have flere liv. Og at en større del af omsætningen på tøj i Danmark skal komme fra genbrug.
Blandt de ti virksomheder, som alle indgår i styregruppen, finder man navne som Bestseller, Ganni og DK Company, men også en mindre aktør som Ikast-virksomheden Green Cotton.
Nu håber brancheorganisationen Dansk Mode & Textil (DM&T), som er en af de tre organisationer i sektorsamarbejdet, at mange af branchens virksomheder vil tilslutte sig.
“Dette er et samarbejde for hele den danske mode- og tekstilbranche, og vi håber på stor opbakning fra små, mellemstore og helt store aktører. Den stigende politiske regulering af branchen får betydning for alle de danske virksomheder, og ved at tilslutte sig samarbejdet og binde sig til en række mål allerede nu, er man langt bedre stillet, når lovgivningen kommer. Dermed er det også en god måde at fremtidssikre sin virksomhed på,” siger Marie Busck, CSR- og bæredygtighedschef i DM&T i en pressemeddelelse.
Fortsat stort forbedringspotentiale
Mode- og tekstilbranchen er i stigende grad genstand for politisk bevågenhed. Det kommer blandt andet til udtryk i EU’s ambitiøse tekstilstrategi, som netop prioriterer det cirkulære aspekt højt. Selvom en stor årlig undersøgelse af mode- og tekstilbranchens bæredygtige initiativer viser, at der generelt er fremgang i den grønne omstilling, viser undersøgelsen også, at branchen fortsat har stort forbedringspotentiale på det cirkulære område. Det kan det nye sektorsamarbejde også være med til at ændre på, forudser Marie Busck.
Social og klimamæssig ansvarsbevidsthed er ganske vist i fremmarch blandt danske forbrugere, når de køber tøj. Men samtidig lokker især kinesisk produceret fast fashion, hvor man til få penge kan udskifte hele garderoben fra den ene dag til den anden. Det viser Deloittes nye modeanalyse, der kaster lys over branchens nøgletal og væsentligste tendenser.
Her peger man blandt andet på dilemmaet mellem pris og bæredygtighed.
Helt bevidst om behovet for forandring
“Ovenpå en periode, hvor forbruget har været højt, ændrer inflationen nu langsomt på købsadfærden. Forbrugerne er blevet mere prisbevidste. Men inflationen er ikke en konstant. Det er klimakrisen. Set fra min stol vil det på sigt derfor være farligt for modevirksomhederne at tilsidesætte den grønne omstilling til fordel for omsætning her og nu,” siger Morten Steinmetz, brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte.
Han peger altså i retning af, at flere virksomheder for deres egen skyld bør tilslutte sig det nye sektorsamarbejde.
Marie Busck kan godt følge Morten Steinmetz`s betragtninger.
“Som branche er vi fuldt ud bevidste om, at der er behov for forandring, og dette samarbejde viser, at branchen gerne vil forandre sig. Nok er der tale om et frivilligt initiativ, men målene er bindende for de virksomheder, der tilslutter sig, og det vidner om en ambitiøs dansk branche, som hellere vil handle proaktivt end vente på den kommende regulering,” siger Marie Busck.
Det politiske engagement handler om andet end miljø
I DM&T glæder man sig over, at miljøministeriet har sat sektorsamarbejdet i gang, da det er afgørende med national politisk opbakning til at accelerere den cirkulære omstilling af branchen.
Nødvendigheden af et politisk engagement på dette områder handler også om andet end miljø. Mode-, tekstil- og livsstilsbranchen står nemlig for seks procent af den samlede vareeksport, beskæftiger 96.000 personer og bidrager samlet med 87 mia. kroner til det danske BNP årligt.
Nøgletallene i årets modeanalyse viser desuden, at det gennemsnitlige driftsresultat pr. ansat er steget med 245 procent det seneste år. Særligt de små og mellemstore virksomheder har oplevet drastiske stigninger i driftsresultat pr. ansat.
Andelen af detailvirksomheder med overskud er samtidig steget fra 66 til 76 procent. Det er den højeste andel med overskud de seneste fem år.
Men man skal ikke vide sig for sikker. Ifølge Morten Steinmetz går vi ind i en usikker tid, hvor også større samfundsændringer vil ramme branchen. Forbrugere og virksomheder vil spænde bæltet ind, mens kravene til de bæredygtige strategier for alvor også bliver skærpet.
“Mange vil have gavn af at fortsætte med den omstillingsparate indstilling, vi så under pandemien. Vi går en tid i møde, hvor flere spår hård økonomisk opbremsning, og hvor modevirksomheder nedjusterer forventningerne kraftigt. Derfor tror jeg, det er vigtigt, at danske modehuse bruger erfaringerne fra de forgangne år og lader stærke samarbejder og digitale løsninger præge den fremadrettede strategi,” siger Morten Steinmetz.