Odinskolen i Vollsmose er et skridt nærmere i at blive verdens bedste robotskole. Elevrådsmedlemmer fra skolen hjalp nemlig en lille robot, udstyret med hammer, i gang med det ombygningsarbejde, der over det næste halve år skal give skolens elever teknologiske undervisningsmiljøer i høj klasse. Det skriver Odense Kommune i en pressemeddelelse.Som led i at udvikle skolen til at være førende som robotskole indgår kommunen løbende partnerskaber med odenseanske og fynske robotaktører. Og de første virksomheder – Universal Robots, Mobile Industrial Robots og OnRobot – har allerede indgået partnerskabsaftaler. Det glæder borgmester i Odense Kommune Peter Rahbæk Juel (S):
“I Odense bygger vi verdens bedste robotskole, fordi vi ønsker, at vores børn og unge bliver de dygtigste i verden til ikke bare at bruge teknologi, men også til at forholde sig både kærligt og kritisk til teknologien og de aftryk, den sætter på verden,” siger borgmesteren i meddelelsen og fortsætter: “Samtidig huser Odense en robotklynge af internationalt format og adskillige dygtige teknologivirksomheder, der alle har brug for kvalificeret arbejdskraft også fremover. Det er oplagt at forene de to størrelser: børnenes interesse for teknologi og virksomhedernes viden, erfaring og vækstpotentiale,” siger han.
Partnerskaber hjælper til at udvikle skolen Når skolens elever omkring årsskiftet kan tage de nye lokaler i brug, vil de samtidig kunne trykke hænder med adskillige robotarme – doneret til skolen af nogle af byens fremtrædende robotvirksomheder. Som led i at udvikle skolen til at være førende som robotskole indgår Odense Kommune nemlig løbende partnerskaber med odenseanske og fynske robotaktører.
Partnerskaberne indebærer blandt andet virksomhedsbesøg, temaforløb, gæsteundervisning, talentudvikling, støtte til ekskursioner og teknologisk udstyr.
En af robotvirksomhederne- Universal Robots – er ligesom borgmesteren begejstret for det nye samarbejde:
“Vi glæder os til at introducere Odinskolens børn og unge til robotverdenen og især til at vise dem, at robotter ikke bare er avanceret legetøj, men rent faktisk kan gøre en konkret forskel i menneskers liv og være med til at løse mange af de udfordringer, vores samfund står over for,” siger Morten Boris Højgaard, Innovation Lab Manager i Universal Robots.
Teknologiforståelse og dannelse
Den læringsmæssige målsætning er især at styrke børn og unges kompetencer og interesser indenfor STEAM-fag (Science, Technology, Art, Engineering og Math). Skolen skal tiltrække de dygtigste børn fra hele Odense, som elsker at nørkle med software og robotteknologi, men undervisningen skal først og fremmest give alle elever på skolen de nødvendige teknologiske og digitale kompetencer og værktøjer – det handler om teknologiforståelse og dannelse og ikke om, at alle børn nu skal være programmører, fastslår Susanne Crawley Larsen (R), børn- og ungerådmand i Odense Kommune:
“Uanset om eleverne har særligt talent for teknologi, eller om de har andre interesser, så møder de teknologien hver dag, og børnene får højaktuelle faciliteter og muligheder. Odinskolen kommer forhåbentligt til at udklække nogle af de bedste it-ingeniører, men også verdens bedste Sosu-assistenter, lærere, murere, kokke og økonomimedarbejdere – fordi de som børn fik lov til at lære at lege med vores tids vigtige teknologiske værktøjer,” siger Susan Crawley Larsen.
Robotterne og teknologiforståelsen vil indgå både i eksisterende fag på skoleskemaet og som særskilte timer, og alle skolens børn og unge, lige fra SFO til 9. klasse, får glæde af undervisningen.
Beslutningen om, at Odinskolen skal være verdens bedste robotskole, er taget af Odense byråd, der i forbindelse med det kommunale budget 2021 har sat 25 millioner kroner af til formålet.