Skip to main content

Robotstøvsugerne kommer. I hvert fald i Varde Kommune.Her har Social- og Sundhedsudvalget netop godkendt et forslag, der pålægger de 1150 modtagere af hjælp til støvsugning i ældreplejen at købe en robotstøvsuger. Det skriver JydskeVestkysten.Casen er interessant for tidligere var det hjemmehjælperen hos enten den private  frit-valgs-leverandør eller kommunens egen, der støvsugede, men det bliver snart fortid. Forslaget er nu sendt i høring i ældrerådet. Det ventes vedtaget på næste møde i udvalget, der ligger i marts. Efterfølgende skal robotstøvsugerne indføres i løbet af året.Forslaget vil ikke gælde for demente, brugere af iltapparat og svagtseende.Formanden for social og sundhedsudvalget, Tina Agergaard Hansen (V), afviser, at her er tale om en spareøvelse. Hun siger til JydskeVestkysten: “Det er vigtigt for mig, at de ældre får en god pleje, og så vil jeg altså hellere have, at der bliver frigivet hænder til omsorgsfuld pleje, fremfor at man render rundt med en støvsuger i hånden. Så det her må alt andet lige være en positiv historie.” 

Det er ikke kommunen, men derimod de ældre selv, der skal købe støvsugeren. Men kan man som kommune pålægge sine borgere at købe en robotstøvsuger?Det kan man faktisk godt, hvis man følger Ankestyrelsens principafgørelse 32-16 om forbrugsgoder, så står der, at en kommune ikke kan yde støtte til forbrugsgoder, hvis det indgår i sædvanligt indbo. Sædvanligt indbo er forbrugsgoder, der er almindeligt udbredte og kan findes i alle de hjem, der måtte ønske det. Her betragter Ankestyrelsen en robotstøvsuger som et forbrugsgode, der indgår i et sædvanligt indbo. Ligesom en vaskemaskine, tørretumbler og lignende.Teknologien rykker på hvordan man får hjælpDet betyder, at vi muligvis ser et begyndende skifte i, hvad det er man kan få visiteret hjemmehjælp til.Vi har set det før med ydelsen indkøb af dagligvare, som hovedsageligt blev leveret af hjemmehjælperen. I dag er det meget udbredt, at det kommer via en dagligvareleverandør som fx. Intervare A/S.Går vi længere tilbage så stod hjemmehjælperen også for madlavningen, men her er alle kommuner i dag overgået til, at de visiterede borgere får deres varme mad fra enten et privat eller et kommunalt køkken.Med andre ord den teknologiske udvikling og markedsinnovation rykker på måden for, hvordan vores ældre får hjælp, hvad enten det drejer sig om indkøb eller rengøring.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply