To vejstribevirksomheder og tre af deres tre chefer står tiltalt for brud på konkurrenceloven, og i torsdags begynder sagen i Københavns Byret.
Sagen går tilbage til 2014, hvor to af de største danske entreprenører inden for vejmarkering afgav samlet bud i et konsortium. Sagen var først forbi Konkurrencenævnet som afgjorde, at firmaerne handlede i strid med et forbud mod konkurrencebegrænsende aftaler.
Sagen er interessant af flere grunde blandt andet fordi den illustrerer, hvor lang tid der kan gå i denne type af sager, men også fordi at opgaven med at male striber på statslige veje som motorveje, hovedlandeveje og broer er ikke nogen lille forretning. Markedet for vejmarkering omsatte, da sagen to sin begyndelse i 2014 årligt for cirka 200 millioner kroner, det fremgår af en anden dom, som Sø- og Handelsretten har afsagt i sagen.
En tur forbi Højesteret
Men han som sagt ikke haft en let vej. OPS-Indsigt har tidligere skrevet om, hvorledes Højesteret tilbage i november 2019 vurderede konkurrencenævnets afgørelse.
Her dømte Højesteret dømte de to entreprenørvirksomheder, GVCO og Eurostar for at havde indgået i et ulovligt konsortium, da de i 2014 vandt retten til at lave vejstriber for Vejdirektoratet, som handlede om opgaver med vejmarkering i tre af direktoratets fem distrikter. Konsortiet blev vandt udbuddet med den samlet set laveste pris på de tre distrikter.
Højesteret konkluderede, at de to firmaer i forhold til udbuddet måtte anses for konkurrenter. Ifølge retten måtte aftalen i sig selv anses for at have haft en konkurrencebegrænsning til formål.
Kartelaftaler af grov beskaffenhed
Nu er Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet – også kendt som Bagmandspolitiet så gået ind i det man kunne kalde det strafferetslige og her mener man, at der var tale om kartelaftaler af grov beskaffenhed, det skriver ritzau.
Når sagen nu begynder i Københavns Byret, er der modsat tidligere tale om en straffesag, hvor Bagmandspolitiet ifølge anklageskriftet vil stille krav om en bødestraf til firmaerne.
Her er der foruden aftalen fra marts 2014 rejst tiltale om, at selskaberne i februar 2014 skal have indgået en kartelaftale i forbindelse med et andet udbud om vejmarkering fra Vejdirektoratet.
Risikerer fængsel
De tre chefer der også er på anklagebænken i sagen, risikerer at blive idømt fængsel. Der er tale om direktøren for Eurostar Danmark samt to chefer fra daværende LKF Vejmarkering. De nægter sig alle skyldige.
Advokaten for Eurostar oplyser, at virksomheden ikke ønsker at udtale sig på nuværende tidspunkt, mens advokaten for GVCO ApS oplyser, at GVCO vil frifindes.
Straffesagen ventes afsluttet på den anden side af nytår.sho/ritzau/