Levering af fødevarer til både ældre og svage samt alle os andre er et kontroversielt emne, som gennem de seneste måneder har sat onlinesupermarkederne Intervare og Nemlig.com under hårdt pres.
Nu viser det sig, at ejerne af Dagbladet Politiken, der har bragt en række kritiske artikler om de to selskaber, har interesser i markedet. Det fremgår af en artikel i Berlingske.Tusindvis af danskere glæder sig hver dag over at få leveret friskfanget fisk fra Skagenfood. Fisken lander på dørtrinet, mens vi sover og køres frem til destinationen af chauffører på natarbejde. Leveret af DAO Food, som Skagenfood har hyret til transporten.
Der er bare den hage, at DAO Food er ejer af Dansk Avis Omdeling, som er majoritetsejet af JP/Politikens Hus og her kræver man ikke overenskomst for de natarbejdende chauffører, der bringer frisk fisk frem til kunderne for Skagenfood.Sagen er også interessant i perspektiv af, at Politikken får statstilskud som mediehus og sammen med fagforbundet 3F har sat en kritisk dagsorden.
Det kommer bag på Salling Group
”I og med at jeg kun hyrer dem (Chaufførerne red.) otte eller 20 timer om ugen, så kan jeg ikke – eller jeg har i hvert fald ikke følt mig stor nok til at kunne – kræve, at de havde en overenskomst. Så er det mere vigtigt for mig, at de er ordentligt uddannet til at kunne køre varebiler osv.,” forklarer Morten Villberg, der er direktør for DAO.
Meldingen om, at DAO ikke kræver, at chauffører, der kører for DAO Food, har overenskomst, kommer bag på Salling Group, der ejer Skagenfood og Føtex, der for øvrigt er i konkurrence med Nemlig.Com om at levere dagligvare.
”Det er nyt for os, hvis det forholder sig sådan, for det fremgår tydeligt af den kontrakt, som Skagen Food har med DAO, at DAO skal sikre, at de medarbejdere, som udfører arbejde, herunder ved DAOs anvendelse af underleverandører, udfører arbejdet i overensstemmelse med gældende overenskomster og lovgivning. Derfor tager vi nu en dialog med DAO,” lyder det i en mail fra Salling Groups pressefunktion.
Tror ikke på 3F
Til trods for at DAO ikke stiller krav om overenskomst til transportfirmaets mange små vognmænd, så er 3F`s transportformand, Jan Villadsen, overbevist om, at tingene er i orden.
Den danske transportbranches nestor, Leif Tullberg, som stiftede transportvirksomheden DSV, og stadig følger transportbranchen tæt, sætter et stort spørgsmålstegn ved Jan Villadsens udmelding:
”Jeg tror ikke, det er rigtigt, at de små vognmænd, der kører med småbiler for DAO Food, har overenskomster. Jeg kender branchen, og mine kontakter griner nærmest, når jeg siger, at DAO Foods har overenskomstdækket alle deres mange vognmænd. Det passer simpelthen ikke,” siger han til Berlingske.
Spørgsmål til ministeren
Sagen fører nu til, at ministeren skal svare på spørgsmål fra medlem af Folketingets Kulturudvalg Jan E Jørgensen. Det fremgår af et opslag på LinkedIn, hvor han bl.a. skriver.
”Jeg har i dag stillet følgende spørgsmål til ministeren. Det bekymrer mig, når jeg ser, at et stort og dominerende mediehus med statstilskud går til angreb på en privat virksomhed, som er i konkurrence med et af mediehusets egne datterselskaber,” skriver han med henvisning til Politikens månedlange jagt på nemlig.com.
/sho/