Skip to main content

Vi har de seneste uger været vidne til et sandt mundhuggeri mellem justitsministeren og kommunerne, mens både sundhedsministeren, samt social- og ældreministeren har stået på sidelinjen og heppet på flere test.

Det kan sagtens hænge sammen med den komplekse organisering, der befinder sig hos den offentlige ordregiver.

Bestilleren af lyntest fra private leverandører er Staten. Indkøberen er de danske regioner og visitatoren, der peger på hvem, der lokalt skal have testmuligheden, er kommunerne. Det er i den trekant, at de private testleverandører aktuelt befinder sig.

Men hvad sker der lige, når der opstår et ”blamegame” eller en magtkamp mellem de tre ordregivere Stat, Regioner og Kommuner?

Det vi kan se er, at udmeldingerne fra de tre ordregiver flere gange er stukket af i hver deres retning, når det kommer til anvendelsen af den mobile testkapacitet. 

Staten bebrejder kommunerne

Den mobile indsats er blandt andet tiltænkt personale og beboere på velfærdsinstitutioner. Det vil sige plejecentre og sociale tilbud, men situationen er desværre den, at kapaciteten blandt de fire gamle private udbydere af lyntest langt fra er blevet udnyttet tilstrækkeligt.

Det kom frem for et par uger siden, hvor kommunerne af Justitsminister Nick Hækkerup fik skyld for at være for langsomme.

“Få bestilt mobile testenheder med det samme!” var den korte besked fra ministeren i en pressemeddelelse. Det fik adskillige borgmestre op i det røde felt, som mente, at de nu blev smidt under bussen af ministeren og regionerne, der havde siddet på oplysningerne om den overskydende kapacitet.

Ifølge Benedikte Kiær, der er borgmester i Helsingør, havde hendes kommune gennem længere tid presset på for også at kunne lynteste blandt andet medarbejderne på plejecentrene, men det lykkedes først efter lang tid. Hun kaldte det et meget mærkværdigt forløb over for TV2 nyhederne.

Parterne anerkender behovet for en strategi

Men diskussionerne stoppede ikke med en enkelt borgmesters udmelding fra Helsingør.

“Der har været diskussion om, hvis skyld det er, at testkapaciteten ikke er udnyttet. Det har vi udvekslet synspunkter på. Vi er enige om, at der er behov for en sammenhængende strategi for, hvem der skal testes hvor, og hvilke målgrupper, der prioriteres, hvis kapaciteten på et tidspunkt er begrænset,” sagde KL`s formand Jacob Bundsgaard i en pressemeddelelse.

Det skete efter et langt møde mellem social- og indenrigsminister Astrid Krag, justitsminister Nick Hækkerup og sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke og landets 98 borgmestre for over en uge siden, hvor begrebet ”i det røde felt” ikke var et udtryk for en politisk holdning, men vrede rettet mod justitsministerens udtalelser og regionens håndtering. 

Men hvad skete der så efterfølgende, kom den her strategi så på skinner?

Leverandørskifte gør det næppe lettere

Ifølge Kommunernes Landsforening var situationen så sent som onsdag aften i denne uge, at 22 kommuner alligevel trods de gode intentioner ugen før ikke har kunnet rekvirere de antigentests fra de private leverandører, som de har brug for, og yderligere 17 kommuner har fået at vide, at de må vente fem dage på deres tests. Det fremgår af en pressemeddelelse fra fagforbundet FOA.

Efter en uge var der altså fortsat problemer, når man så det fra kommunernes perspektiv.

Det kan potentielt hænge sammen med, at regionerne, som er indkøber af de her lyntest, står midt i et leverandørskifte, hvor de leverandører der skal levere efter den 1. februar, er nogen andre oplyser kilder til OPS-Indsigt.

Der forholder sig nemlig således, at vi herefter har 33 faste testcentre for lyntest fordelt i hele landet, hvilket er en halvering i forhold til den 31. januar. Det viser en opgørelse fra SOS International og Carelink, der har vundet opgaven med at foretage lyntest for det offentlige.

Det store fald i antallet af testcentre skyldes hovedsageligt, at Falck som tabte udbuddet på pris trækker deres 49 testcentre ud, dermed bliver der længere for borgerne til et lokalt testcenter. Til gengæld vil en større del af testindsatsen blive mobil.

Her bliver spørgsmålet om de nye private leverandører kan følge med kommunernes efterspørgsel.

Udover koordinationen på de indre linjer mellem ordregiverne i den offentlige bermudatrekant, så skulle det nemlig også være planlægningen i forhold til de nye leverandører, der volder problemer, oplyser kilder til OPS-Indsigt.

”Det er fuldstændigt uacceptabelt, at vi stadig kæmper med den slags problemer, og situationen bliver endnu mere absurd, fordi vi ved, at landets plejecentre er propfulde af dygtige sundhedsprofessionelle, som kan foretage de tests, vi har så hårdt brug for. Hvad venter politikere og myndigheder på? Det går over min forstand,” siger Torben Hollmann, der er sektorformand for de social- og sundhedsansatte i FOA.

Torben Hollmann bemærker, at det kan være svært umiddelbart at gennemskue, hvem der faktisk har ansvaret for, at teststrategien sejler, som den gør, men at det måske er en del af problemet.

”Vi er sådan set ligeglade med, hvem der har aben lige nu. Vi siger bare: Få det nu fikset. Vi kan ikke vente længere,” siger Torben Hollmann.

Ikke et ord om de private velfærdsvirksomheder og test

Mangel på strategi og eksekvering af en strategi er muligvis dele af forklaringerne, for vi skal helt frem til torsdag i denne uge, før vi får blot en smule klarhed over, hvad man har tænkt sig på det her område.

Det fremgår af en pressemeddelelse, hvor Justitsministeriet, Sundhedsministeriet, Danske Regioner og KL så endelig annoncerer, at nu er de enige om den strategi man lagde op til på mødet med de 98 borgmester ugen før om, hvordan den mobile kviktestkapacitet aktuelt skal prioriteres. 

Prioriteringen indebærer, at plejecentre de næste 14 dage er hovedprioriteten for kviktest er borgere og personale på landets plejecentre. Det betyder også, at der de kommende uger vil være tilsvarende mindre kapacitet til at teste eksempelvis daginstitutioner med mobile enheder. 

Det er bemærkelsesværdigt, at der i pressemeddelelsen eller de medfølgende dokumenter ikke står noget som helst om, hvordan man sikre mobile lyntest kommer ud til de private velfærdsleverandører.OPS-Indsigt har flere gange i løbet af den seneste tid forsøgt, at få et svar på, hvordan kommunerne vil håndtere situationen med test af private velfærdstilbud, men har ikke værret muligt, at få et svar.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply