Corona-krisen har sat skub i anvendelsen af videokonferencer i sundhedssektoren — også på tværs af sektorer, samt i forhold til borgere og patienter. Bevægelsen var der allerede før, men det sidste år er der virkelig kommet skub i brugen fremgår det af en pressemeddelelse hos MedCom.
Videoknudepunktet VDX har under Corona-pandemien gennemgået en stor udvikling med bl.a. store kapacitetsmæssige ændringer. Det betyder også, at knudepunktet nu i større grad er en kritisk infrastruktur med stigende anvendelse i den direkte patient- og borgerkontakt gennem apps som fx ”Min Læge”, ”Mit Sygehus” og ”Min Sundhed”.
Videoknudepunktet ejes og bruges af staten, regionerne og kommunerne inden for en række områder bl.a. sundhed, ældrepleje, genoptræning, social-psykiatri. Formålet er at videounderstøtte på tværs af sektorerne, når der samarbejdes om sammenhængende patient/borgerforløb.
Den eksisterende leverandør vandt udbuddet
MedCom har assisteret af rådgivervirksomheden Salamon&Company i det sidste halvår af 2020 gennemført et offentligt EU-udbud om driften af videoknudepunktet.
Lige før jul underskrev MedCom så en fireårig kontrakt med vinderen af udbuddet. Vinderen blev den eksisterende leverandør Nuuday A/S, der er forankret under TDC-Group, som sammen med underleverandøren Netic A/S fortsat skal varetage driften af videoknudepunktet.
”Med den nye VDX-kontrakt er fundamentet for en øget anvendelse af tværsektorielle og borgerrettede videomøder i sundhedssektoren blevet styrket væsentligt.” siger Lars Hulbæk, direktør i MedCom.
Han forventer at den nære fremtid vil være præget af Corona-situationen, men på den længere bane tror han at de praktiske erfaringer med nye virtuelle samarbejdsformer vil bane vejen for udbredelse af online-møder i videreudviklingen af det nære sundhedsvæsen.
En tidobling af kapaciteten
Aftalen har en værdi af op mod 56 millioner kroner for TDC, fremgår det af en artikel i Computerworld.
”MedCom er den digitale rygrad i det danske sundhedsvæsen. Brugen af video i på tværs af sundhedsvæsenet har naturligvis oplevet en stor vækst siden marts som følge af de restriktioner, som COVID-19 har bragt med sig,” siger John Henriksen, direktør i TDC Erhverv i en pressemeddelelse.
Han peger på, at videoknudepunktets kapacitet er blevet tidoblet i perioden for at sikre den bedste brugeroplevelse. Dermed har man kunne flytte dele af de ambulante konsultationer fra fysisk fremmøde til online, og det er en udvikling, som han forventer udvikler sig yderligere i fremtiden.