DI: Kommuner sætter frit valg ud af kraft

Del artiklen:
DI's branchedirektør for service Jakob Scharff kritiserer kommunerne efter analyse har vist, at der er påfaldende store forskelle i de timepriser, som kommunerne tilbyder private leverandører.
DI's branchedirektør for service Jakob Scharff kritiserer kommunerne efter analyse har vist, at der er påfaldende store forskelle i de timepriser, som kommunerne tilbyder private leverandører. - Foto: Presserfoto DI

Nogen kommuner tilbyder private leverandører af hjemmehjælp under 300 kroner i timen, for den samme ydelse mens andre tilbyder over 450. Det udløser kritik fra DI, som mistænker kommuner for bevidst at blokere for frit valg.

Af Arne Ullum, [email protected]

Der er dramatiske og uforklarlige forskelle på, hvilken timepris private leverandører af hjemmehjælp til ældre får tilbudt af de 64 kommuner, som bruger den såkaldte godkendelsesmodel inden for lovgivningen om frit valg.

De kommunale timepriser varierer med hele 225 kr. for den samme ydelse. Det viser en analyse fra DI, der har fået priser fra 56 af de 64 kommuner.

Mens fem kommuner i analysen tilbyder under 300 kroner i timen, så er der syv kommuner, som tilbyder de private leverandører over 450 kroner i timen.

Forskellene er bemærkelsesværdige, fordi timeprisen ifølge loven skal være en objektiv udregning af de gennemsnitlige, langsigtede kommunale omkostninger ved at producere og levere den tilsvarende ydelse.

DI kræver derfor, at Social- og Indenrigsministeriet skal samle timepriserne ind og analysere, hvorfor forskellene er så store.

“Der er en hel del der tyder på, at der er flere kommuner, der sætter timeprisen kunstigt lavt, og ikke har regnet prisen rigtigt ud,” siger branchedirektør for DI Service Jakob Scharff.

Ingen forklaringer på forskelle

DI har forsøgt at finde en sammenhæng mellem prisforskellene og parametre som socioøkonomisk indeks, udgiftsniveau til ældrepleje og landdistriktsgrad. Men der er ikke nogen klar sammenhæng.

Det får DI til endnu engang at sætte spørgsmål ved troværdigheden i den såkaldte godkendelsesmodel, hvor private leverandører får mulighed for at blive godkendt til at udføre opgaver indenfor hjemmehjælp og hjemmepleje på baggrund af de pris- og kvalitetskrav, som kommunen har fastsat.

Mistanken for de private leverandører er meget enkelt, at en række kommuner sætter timeprisen for lavt, for at holde de private leverandører ude.

“Det er ikke nogen hemmelighed, at vi oplever at der er kommuner, som ikke deler ønsket om et reelt frit valg, og som mener, at det er penge ud af kommunekassen, når en borger vælger en privat leverandør,” siger Jakob Scharff. ” Og det klart, at hvis man ser sådan på det frie valg, så er det positivt, at der kun er en leverandør – nemlig kommunen. Det er bare ikke det borgerne gerne vil have – de vi have et frit valg.”

Lave timepriser fjerner reelt frit valg

Ifølge Jakob Scharff fjerner kommunerne reelt det frie valg, hvis de udbyder hjemmehjælp til kunstigt lave priser. Efter en række konkurser blandt de private hjemmehjælpsudbydere er de private leverandører ifølge DI-direktøren blevet sig meget bevidst om kun at levere hjemmehjælp i de kommuner, hvor de kan få en økonomisk bæredygtig pris.

Men det betyder omvendt, at frit valg reelt er afskaffet i nogle kommuner med meget lave priser.

“Hvis frit valg på ældreområdet skal fungere, så kræver det jo, at der er noget at vælge imellem. Og den her ordning fungerer kun, hvis der er dygtige private virksomheder, der kan etablere sig, og det kan man ikke, hvis kommunerne dumper priserne og sætter timepriserne kunstigt lave,” siger Jakob Scharff.

Det frie valg handler om konkurrence på kvalitet til samme pris

Han er ikke i bekymret for, om hans medlemmer kan drive en sund forretning ved at levere hjemmehjælpsydelser til de priser, som afspejler kommunernes reelle omkostninger.
“Adgangsbilletten til det her område er, at man mindst kan gøre det lige så godt som den offentlige part. Kan man ikke gøre det billigere, så skal man kunne levere et bedre produkt. Vi lever af, at der er borgere der vælger os til, fordi man mener, at vi leverer en god kvalitet,” siger han.

Kommunerne er anonymiseret i analysen, og det er derfor ikke muligt at sætte navn på de kommuner, som har meget lave og meget høje priser.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt i 4 uger gratis og få adgang med det samme
Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her