Et it-system til håndtering af billeder, video og lydfiler skulle gøre politiets arbejde lettere. I stedet har POLmedia skabt frustration i politikredsene. En brugerundersøgelse viser, at næsten syv ud af ti politifolk er utilfredse med systemet, som beskrives som “bøvlet, ikke intuitivt og svært at forstå,” fremgår det af en artikel i DigiTech.
“Undersøgelsen viser ret tydeligt, at systemet ikke er brugervenligt,” siger Jan Pries-Heje, professor i digitalisering ved Roskilde Universitet. Han peger på, at der sandsynligvis ikke blev stillet krav til brugervenlighed i udbudsmaterialet med leverandøren Qvest.
“Det ses ofte i det offentlige, og det forholder sig ofte sådan, at hvis man ikke skriver det ind, så får man det ikke gratis med oveni,” tilføjer han og sammenligner det med at »købe katten i sækken«.
Et OPS-projekt på afveje
Rigspolitiet har i en årrække samarbejdet med Qvest om udviklingen af POLmedia. Projektet har kostet over 260 millioner kroner og er blevet forsinket flere gange. Nu er selve projektorganisationen lukket, og en taskforce under Rigspolitiet skal bringe systemet på fode igen, skriver mediet Dansk Politi.
“Vores hovedprioritet er at få det system, der allerede er ude hos brugerne, til at yde bedst muligt,” siger afdelingschef Mads Møldrup fra Rigspolitiet.
Han erkender, at der er tale om en omfattende fejlretning, hvor man blandt andet må finde ud af, om problemerne ligger hos leverandøren eller i politiets egne systemer.
Derfor har Rigspolitiet hyret et privat konsulenthus til at lave en uafhængig kvalitetsvurdering i løbet af 2025.
Taskforce og forandringsledelse
Mads Møldrup peger på, at der er lærepenge at hente:
“Et for omfattende og bredt favnende it-projekt risikerer at blive overhalet af den teknologiske udvikling. Og så er det utroligt vigtigt at have fokus på forandringsledelse og støtte, når nye systemer skal implementeres.”
Politiforbundet deler oplevelsen.
“Tanken var jo, at POLmedia skulle være en hjælp til kollegerne, når de skal håndtere multimediefiler i sagsbehandlingen. Men sådan er det langt fra gået, og her to år efter, det er implementeret i politikredsene, er man stadig i gang med at få rettet op på de fejl og mangler, IT-værktøjet har. Det er ikke godt nok, siger Christian Sveigaard, formand for forbundets digitaliseringsudvalg.
Det han primært hører fra medlemmerne, er, at systemet er for indviklet, og at mulighederne for upload er for langsomme.
Christian Sveigaard håber, at Rigspolitiets “dyre lærepenge” vil føre til større brugerinddragelse og mere oplæring i fremtidige it-projekter.
OPS-erfaringerne står klare
Sagen viser, hvordan et offentligt-privat samarbejde kan komme ud af kurs, når kontrakter, implementering og brugerinvolvering ikke følges ad.
Professor Jan Pries-Heje peger på, at professionelle indkøbere må lære at kræve at stille krav om bl.a. brugervenlighed – ellers får man systemer, der teknisk fungerer, men praktisk fejler.





