Skip to main content

Hjemmehjælpen A/S står midt i en større transformation, efter at Carelink Pleje har overtaget virksomheden midt i en rekonstruktion. Men for administrerende direktør Søren Lybye handler det ikke kun om at vende en virksomhed i minus. Det handler også om at positionere Carelink til at præge fremtidens hjemmeplejemarked.

Læs også: Overtog Hjemmehjælpen A/S for at få et brohoved – nu skal skuden vendes

”Vi kigger ind i et marked med kraftig vækst i antallet af 80+ borgere og stigende forventninger til pleje. Det er klart, at det giver både et ansvar og et potentiale for dem, der kan levere helhedspleje – og mere end det,” siger han til OPS-Indsigt.

Fra ren hjemmepleje til bred velfærdspalette

Carelink-gruppen er langt fra en traditionel velfærdsaktør, hvor kompetencerne snævrer sig ind omkring enkelte ydelser til det offentlige, hvad enten det er hjemmepleje, friplejehjem eller sociale indsatser.

Læs også: Carelink Gruppen henter international kapital til offensiv på velfærdsområdet

Carelink Gruppen er Danmarks største velfærdskoncern. den løfter opgaver inden for alle velfærdsområder og kendetegnes ved en bred palette af kompetencer, hvor man beskæftiger over 6000 ansatte, der dækker opgavefelter som social, familieindsats, pleje trivsel og sundhed.

Det giver ifølge Lybye kommunerne potentielt adgang til løsninger, der rækker ud over den daglige hjemmepleje.

”Vi kan fx. via vores vikarvirksomhed træde ind og hjælpe en kommune, hvis de midlertidigt mangler nøglepersonale. Vi har således erfaring med at sende faste social- og sundhedsassistenter og sygeplejersker ud i en længere periode for at medvirke til ro, fx. i forbindelse med omstilling eller en krise. Herefter trækker vi os igen, når opgaven er løst,” forklarer han.

Effektinvestering på socialområdet

Carelink har også erfaring med såkaldte effektinvesteringsprojekter, hvor komplekse sociale udfordringer løses i samarbejde med bl.a. Social Kapitalfond.

Virksomheden har fx løst nogle effektindvistingsopgaver fx i Randers Kommune, hvor familier der koster kommunen allermest, og børnene ikke går i skole og hverken far eller mor arbejder. 

“Her er vi ankommet med den sociale kapitalfond, som har betalt for vores indsats og hvis det så lykkes, betaler kommunen en andel af deres gevinst til den Sociale Kapitalfond ved at familien er kommet i en forbedret situation og mor fx er begyndt at arbejde og de offentlige tilskud er faldet,” forklare Søren Lybye.

Det vil sige, at indsatsen betales via den besparelse, der opnås. ”Det giver kommunerne mulighed for at handle på problemer, de ellers ikke ville have haft midler til at løse,” lyder det fra Lybye.

Mere helhedspleje – færre, større aktører

Med ældrereformen og kravet om helhedspleje ser Søren Lybye en markant markedsforandring. 

De mindre aktører, der kun leverer praktisk hjælp, vil få svært ved at udvide til sygepleje og mere komplekse ydelser.

”Der er to strategiske veje for os: Enten overtager vi virksomheder, der allerede har en portefølje, eller også kan vi indgå samarbejder, hvor vi supplere aktører, der ikke ønsker at levere hele pakken, men samtidig gerne vil blive på markedet,” forklarer Søren Lybye

Et mix af privat tilkøb og offentlig indsats

Han peger desuden på, at borgernes ønsker og behov vil vokse hurtigere end den skattefinansierede velfærd kan følge med. Derfor tror han på, at fremtiden byder på et ”velfærdsmix”, hvor pensionsmidler og privat betaling vil supplere den offentlige indsats.

”Der ligger et kæmpe potentiale i at bruge vores kompetencer til også at levere tilkøbsydelser – alt fra ekstra besøg, gåture til personlige plejetilbud. De kommende ældre har høj købekraft og tydelige ønsker, og vi vil gerne være med til at opfylde dem,” siger han.

Det er her værd at bemærke, at næsten 3 mio. danskere nu har en sundhedsforsikring ifølge brancheorganisationen Forsikring og Pension

Det skal samtidig ses i perspektiv af, ati 2023 udgav Momentum en undersøgelse blandt danskerne, der bl.a. viste, at 77 procent var sikre på, det inden for 10 år bliver nødvendigt at tilkøbe servicetilbud som rengøring, mens 64 procent er sikre på, at det bliver nødvendigt at købe en privat sundhedsforsikring.

Guldet er medarbejderne

Trods store planer er Søren Lybye meget bevidst om, at fundamentet for al udvikling ligger i løsning af kerneopgaven, der hvor den er.

”Når vi fx taler hjemmepleje, så er de udekørende medarbejdere nøglen til kontinuitet og kvalitet. Hvis vi giver dem de rette rammer og ledelse, kan vi både skabe værdi for borgerne og styrke vores position som kommunernes naturlige samarbejdspartner,” slutter han.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind