For 10 til 12 år siden havde man 8 – 12 konkurser om året i ældreplejen. I en periode på fem år fra 2020 til 2024 har vi haft 8 konkurser, ifølge hjemmesiden Konkurs-Indeks.
Opgørelsen er interessant, fordi vi lige har haft en konkurs hos en privat hjemmeplejeleverandør, hvor potentiel konkurrent – Cura Pleje – trådte til og overtog de fleste af den konkursramte leverandørs omkring 200 borgere i Halsnæs og Gribskov Kommuner, samt alle virksomhedens medarbejdere.
Det er godt to år siden vi sidst har haft en konkurs i ældreplejen, så det er ikke hverdagskost, men i debatterne hævdes det ofte, at det belaster kommunerne, at de skal have et nødberedskab for den slags. Hertil kommer, at når konkursen så rammer, er det kommunen, der må rykke ind og overtage opgaverne, for det meste i en længere periode inden det private marked træder til.
Spørgsmålet er, hvor meget der er om snakken?
Kommunerne sætter nødberedskabet ind
Nedenstående grafik er dannet på basis af Konkursindex og viser seks konkurser i løbet af en femårig periode og her kan man se, at ingen af dem blev overtaget af aktører fra den private sektor.
Det er dog væsentligt at bemærke, at der faktisk var 8 konkurser, men de to kom i slipstrømmen på et tabt udbud af hjemmepleje i henholdsvis Fredericia og Hjørring kommuner i 2021.
Her skete der det, at taberne, at både den ene ( Kære Pleje) og den anden (Din Hjemmepleje) gik konkurs efter, at opgaverne m.v. var overdraget til vinderen.(Artiklen fortsætter efter grafik)

Så de to konkurser er ikke med i grafikken, for de belastede ikke kommunerne og der var ingen plejeopgaver at overtage for den private sektor, for de var overtaget ifb med udbuddene.
Konkurser i kølvandet på udbud
Forløbene for de to konkurser, hvor kommunerne “blot” skiftede leverandører ved et udbud er lidt forskellige.
“Kære Pleje Fredericia” mistede i 2019 kontrakten med Fredericia Kommune.
“At miste opgaven betød, at vi måtte sige farvel til 60 medarbejdere og opsige lejemål. Det gør man bare ikke fra den ene dag til den anden, så omkostningerne ved at lukke ned var store. For store skulle det vise sig,” sagde formand for Kære Plejes bestyrelse Øjvind Hulgaard til Fredericia Dagblad.
Selve konkursen havde ikke påvirkning på borgere eller medarbejdere, har FOA oplyst. Opgaven blev overdraget til vinderen Sundplejen ApS.
Kære Pleje klagede til Klagenævnet for Udbud over Fredericia Kommunes håndtering af sagen. Kære Pleje vandt, men tabte efterfølgende et søgsmål om erstatning. Til gengæld valgte man efter sagen i Fredericia Kommune at genudbyde opgaven i 2021. Det fremgår af flere artikler i Fredericia Dagblad.
Den anden sag, som ligeledes kom i slipstrømmen på et udbud, handler om “Din Hjemmepleje”, der gik konkurs den 16. marts 2021, da kontrakten med Hjørring Kommune udløb og virksomheden blev fravalgt i et tidligere overstået udbud.
Din Hjemmepleje i Hjørring havde ifølge virksomheden 45 ansatte og leverede praktisk hjælp og personlig pleje til mere end 350 borgere før nedlukningen 1. marts. Ved konkursdatoen var borgere overdraget til andre leverandører og virksomheden var ikke aktiv.
Markedsaktører som beredskab
Den seneste konkurs i tre nordsjællandske kommuner omhandler virksomheden “Det Skønne Liv”, hvis opgaver blev overtaget af Cura Pleje. Sagen er unik, fordi den dels ikke kommer i kølvandet på et udbud og fordi Cura Pleje var meget aktiv og ved god kommunikation med de to af de tre kommuner, hvor langt de fleste opgaver var, sikrede sig en “straks-godkendelse”
En straks godkendelse af Cura Pleje fra kommunernes side var nødvendigt, for at Cura Pleje kunne overtage både medarbejdere og borgere, da Cura Pleje ikke var godkendt til at levere pleje og praktisk hjælp i henholdsvis Gribskov og Halsnæs Kommuner.
Læs også: Privat aktør overtager konkursramt konkurrent og sparer kommunen en masse besvær
På OPS-Indsigt er vi i besiddelse af informationer, der understøtter, at det var Cura Pleje, der var den udfarende part i forhold til, at sikre at konkursen ikke ramte borgere og medarbejdere unødigt. Det vil sige kommunerne skulle ikke ud og operationalisere deres nødberedskab.
Historisk har der ifølge Konkursindeks været 62 konkurser på ældreområdet siden 2006. Heriblandt to friplejehjem.
I hovedparten af sagerne er det kommunernes nødberedskab, der er blevet aktiveret, men vi ser også data på, at kommunerne i flere sager har fungeret som fødselshjælper ift, at andre private leverandører har overtaget alle eller dele af opgaverne.
Det vil sige, kommunerne har aktivt kontaktet de øvrige private leverandører, hvis de har haft sådanne, når konkursen har ramt og så at sige inviteret private til at indgå i det lokale beredskab og sikre borgerne et frit valg.
Men for det meste er det kommunernes beredskab der træder til, når konkursen rammer, derfor er en case som den om Cura Pleje, hvor virksomheden så at sige træder ind, som beredskab før kommunerne har aktiveret deres umiddelbart den eneste af sin art.
I en anden artikel har vi behandlet sagen om Cura Pleje og Det Skønne Liv og bl.a. set på og denne case er et signal om, at markedsaktørerne er ved at konsolidere sig.