Skip to main content

December er højsæson for hackerne, der forsøger at udnytte juletravlheden til at komme inden for virksomhedernes digitale mure. Sådan lyder advarslen fra en cybersikkerhedschef.

Han hedder Martin Kofoed, og har været cybersikkerhedschef i it-virksomheden itm8 de seneste godt to år, og i den tid har hans incident response team, hjulpet mere end 150 virksomheder, der er blevet angrebet af hackere, fremgår det af et nyhedsopslag hos Dansk Erhverv.

I starten af juni hævede Center for Cybersikkerhed (CFCS) trusselsniveauet endnu engang for destruktive cyberangreb fra LAV til MIDDEL. Niveauet blev hævet på baggrund af en udvikling i Ruslands risikovillighed i forhold til at anvende hybride virkemidler, herunder destruktive cyberangreb, mod europæiske NATO-lande. 

Meget kan løses på en eftermiddag

Alle bliver ramt, konstaterer Martin Kofoed: ”Det er et spørgsmål om tid, inden man bliver ramt på den ene eller anden måde. Der er praktisk talt uundgåeligt,” siger Martin Kofoed.

Mange af problemerne kan løses på en eftermiddag, mens andre tager flere måneder. Mange af de sikkerhedshuller der opstår, skyldes at virksomhederne ikke har godt nok styr på og overblik over deres egen infrastruktur, forklarer Martin Kofoed.

”Når vi laver et samarbejde med vores kunder, så tilbyder vi blandt andet at lade vores hackere teste deres sikkerhed. Typisk kan vi overtage kontrollen over virksomheden, inden vi går til frokost,” siger han.

Lyt til alarmerne

Det kan virke som en stor opgave at beskytte sig mod hackere, men man kan nå ganske langt med nogle enkle råd, forklarer Martin Kofoed:

For det første bør man bruge flerfaktorautentificering alle steder, hvor man kan bruge flerfaktorautentificering. Både på indersiden og på ydersiden.

Dernæst bør man sætte alarmer op og ikke mindst reagér på alarmerne.

“Det er ikke sjældent, når vi kommer ud til virksomheder, der er ramt af eksempelvis et ransomware-angreb, at der i uger eller måneder forinden har været alarmer, som de ikke har reageret på,” lyder det fra Martin Kofoed.

Endelig skal man huske det gamle skrammel i kælderen, hvor man ofte har en server stående. Det er nemlig de gamle applikationer eller servere, der ifølge Martin Kofoed, som ofte bliver ramt.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind