Skip to main content

Lørdag sov en kvinde med Downs syndrom stille ind på Rigshospitalet, efter et kritisk og månedlangt hospitalsophold, hvor hun blev forsøgt behandlet for hendes ætsningsskader på kroppen. Det fremgår af en artikel hos Komsomol.

På brandsårsafdelingen på Rigshospitalet har lægerne slået fast, at 12,5 procent af den 30-årige kvindes hud på kroppen var blevet ætset.

Det er omgærdet af mystik, hvordan kvinden som var uden sprog, blev ætset. Hun boede i det private botilbud Habitushuset Ny Mårumvej, hvor beboerne ifølge målgruppebeskrivelsen har ”gennemgribende udviklingsforstyrrelser” med op til to ansatte per beboer.

I nogle notater i hendes journal fremgår det, at hun “under uklare omstændigheder (blev) fundet indsmurt i rengøringsmiddel med stærk klorlugt på bosted.”

Hvidovre Kommune, som har visiteret til det private bosted, mangler tilstrækkelig information om sagen. Derfor har man valgt at politianmelde det private botilbud.

Det oplyser direktør for Center for Handicap og Psykiatri, Tine Larting.

”Vi har en borger, som under botilbuddets varetægt er kommet rigtig alvorligt til skade, og vi har simpelthen ikke kunne få en forklaring på, hvordan det her kan være sket, til trods for at vi har spurgt gentagende gange,” siger Tine Larting.

Begrænset med svar

Bostedet er i flere medier blevet beskyldt for omsorgssvigt, ligesom der har været kritik af, at ledelsen ikke har villet svare på henvendelserne i kølvandet på, at sagen nu rullede i medierne, men på LinkedIn får man et par forklaringer.

Her har direktøren for Habitus, Martin Godske lagt et længere udtryksfuldt indlæg ud, hvor det er helt tydeligt, at sagen påvirker ham og hans medarbejdere.

Han skriver bl.a.:

”Jeg vil forsøge at informere, så godt jeg kan her, og selv om mine opslag også vil kaste mange spørgsmål af sig, vil det kun være begrænset, hvilke jeg kan svare på.”

Samarbejde med politiet siden dag et

Martin Godske skriver desuden, at hans rolle som direktør betyder, at han skal svare på ulykkelige og problematiske forhold.

”Derfor strider det også imod mit eget faglige og etiske kompas, Når jeg ikke kan svare,” skriver han og fortsætter;

”I en sag som denne fortjener alle ordentlige svar. Men sandheden er, at det kan vi ikke, og det er der forskellige grunde til. I den konkrete sag har vi siden dag 1 samarbejdet med politiet, og hvor frustrerende og uforståeligt det end lyder, kan vi ikke forklare, hvordan ulykken er sket.”

Han erkender, at det lyder uforståeligt, men peger som sagt på, at bostedet har arbejdet sammen med politiet siden ulykken blev opdaget sidst i april, samt at politiet fortsat undersøger sagen, og man afventer deres konklusion.

”Indtil da kan vi ikke forklare hændelsen,” skriver Martin Godske.

Sagen illustrerer også, hvordan et bosted i slipstrømmen på en tragisk hændelse konstant modtager nye spørgsmål fra myndigheder, presse og privatpersoner. ”Alle fortjener ordentlige svar, men vi kommer til at prioritere dialogen med de relevante myndigheder og de pårørende, ”skriver Martin Godske.

 Hans indlæg på LinkedIn har modtaget en lang række respons. – se indlæg nedenfor.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind