Skip to main content

Ti dage før nye EU-regler der sætter krav om udbud af togdriften, har regeringen sendt DSB ind i en udbudsfri zone på ti år. Det fremgår af en pressemeddelelse.

Den eksisterende kontrakt stod ellers til først at skulle udløbe om et år, men på den her måde kan regeringen sikre, at det statsejede selskab kan stå for togdriften på det meste af jernbanenettet i lang tid efter, at de nye EU-regler er trådt i kraft. 

Normalt tilrettelægger man sine aftaleindgåelsesprocedurer, så den nye aftale kan passe med udløbet af den gamle. Her har man klippet kontrakten af før tid og det er forholdsvis sjældent.

DSB vil med den nye kontrakt modtage 3,3 milliarder kroner årligt, som regeringen har fundet bred støtte til hos, SF, Danmarksdemokraterne, De Konservative, Enhedslisten, De Radikale, Dansk Folkeparti og Alternativet.

Næsten samme kontraktvilkår

Transportminister Thomas Danielsen (V) ser frem til, at den nye kontrakt kan sikre et solidt grundlag for DSB’s virke de kommende år og sikre arbejdsro til DSB.

”Det er vigtigt i en situation, hvor vi står midt i en omfattende udskiftning af dieseltog med el-tog, og hvor der gennemføres en gennemgribende modernisering af infrastrukturen på jernbanen,” siger han i pressemeddelelsen.

Den nye kontrakt afviger ikke bemærkelsesværdigt fra den tidligere. DSB har samme forpligtigelser over for passagerne som i dag og forpligtes til at “fortsætte arbejdet med at effektivisere togdriften”.

DSB skal dog foretage en række serviceforbedringer i løbet af de næste ti år.

Det handler blandt andet om kortere rejsetider over hele landet. Her skal der for eksempel skæres 25 minutter af rejsetiden mellem København og Aarhus

I overensstemmelse med reglerne

Michael Steinicke der er professor ved Aarhus Universitet med speciale i udbudsret, har tidligere overfor Altinget kaldt forlængelsen påfaldende.

“Det er i overensstemmelse med reglerne. Men mistroiske folk vil måske tænke, at man netop indgår kontrakten på det tidspunkt for at undgå at sætte den her opgave i udbud. Jeg ved ikke, om der er andre forhold, der taler for at afslutte den oprindelige kontrakt før tid end for at undgå udbud,” har professoren udtalt.

Regeringens hensigter om at indgå en ny, langsigtet aftale med DSB har ikke været skjult. De blev meddelt i en vejledende forhåndsmeddelelse til EU 9. allerede i december 2022.  

Konkurrence ville give bedre og billigere service

De to konkurrenter til DSB Arriva og Flix har tidligere kritiserer regeringen for at ville forlænge DSB-kontrakt kort før nye udbudsregler træder i kraft.

Begge virksomhederne mener, at konkurrenceudsættelse af togdriften ville føre til billigere drift, hvis opgaven blev sendt i udbud.

”Vi ønsker helt klart, at mere af togdriften bliver udbudt. Det mener vi vil være et aktiv både for passagererne og for den kollektive trafik i det hele taget,” har Pia Hammershøy Splittorff, kommunikationsdirektør hos Arriva tidligere udtalt til MobilityWatch.

Hun peger på, at der er gode grunde til, at EU stiller krav om udbud. Det handler nemlig om, at man vil forhindre monopoler, ”fordi konkurrence er godt for forbrugerne. Det skaber bedre service, fordi det motiverer til at gøre tingene bedre,” siger hun.

Hos Liberal Alliance der står uden for aftalen, har transportordfører Jens Meilvang ikke meget til overs for, at regeringen fastholder DSB`s monopol, set i perspektiv af, erfaringerne fra Vest- og Midtjylland, hvor man konkurrenceudsatte flere af DSB`s ruter. Her vandt Arriva udbuddet, og man endte med at spare 300 mio. kr. alene på første kontraktperiode, lyder det fra Jens Meilvang i et opslag.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply