Skip to main content

Hvad vil du helst have hurtig og dyr eller billig og langsom byggesagsbehandling? Det spørgsmål trænger sig på, når man læser to nye analyser, som DI-Byggeri har foretaget.

De viser, at der er stor variation i kommunernes måde at beregne deres byggesagsgebyrer, ligesom der ikke er nogen umiddelbar sammenhæng mellem byggesagsgebyrets størrelse og antallet af sager den enkelte kommune behandler.

Når analyserne er interessante, er det fordi byggesager er et kernesamarbejde mellem det offentlige og private. Hertil kommer, at der ifølge KL blev behandlet knap 33.000 byggesager i kommunerne i 2022, hvilket er et fald på hele 25 pct. i forhold til året før og samtidig stiger den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra 63 til 75 dage

”Kommunerne sagsbehandler byggetilladelser ud fra nøjagtig samme lovgivning, og derfor er det selvfølgelig bemærkelsesværdigt, at der er en prisforskel på over 600 kroner i timen. Men hvis sagsbehandlingen er effektiv og ventetiden kort, så betaler vi gerne den pris, det koster, siger branchedirektør for DI Byggeri Anders Stouge i et nyhedsopslag.

Med en variation på 655 kr. i timen fra den laveste til den højeste pris blandt de 71 kommuner der opkræver byggesagsgebyr pr. time, minder situationen stærkt om de variationer, man kan støde på ift kommunernes beregning af priser for friplejehjem, hjemmepleje og private dagtilbud.

Læs også: Kommunernes beregning af tilskud til private dagtilbud svinger voldsomt 

Tre gange så hurtige som de billigste

Anders Stouge mener det er helt i orden, at kommunerne tager penge for den service, de leverer i forhold til at sagsbehandle byggetilladelser, men han peger på, at tallene viser, at det ikke er i alle kommuner, at pris og effektiv service hænger sammen.

På OPS-Indsigt har vi set lidt på de tal, som fremgår af de to analyser af henholdsvis kommunernes sagsbehandlingstider og udviklingen i kommunernes sagsbehandlingsgebyrer.

En top-ti-liste over de kommuner med de billigste sagsgebyrer viser en gennemsnitspris i 2022 på lidt over 500 kr. i timen, med en variation fra 369 til 590 kr. i timen. (se grafik)

Gennemgangen viser desuden, at de billigste kommuner havde en sagsbehandlingstid på næsten 70 dage i gennemsnit. 

Ser men omvendt på de kommuner, der havde den hurtigste sagsbehandlingstid, så havde de i gennemsnit en sagsbehandlingstid på godt 17 dage med en gennemsnitlig timepris på små 650 kr.

Det vil sige, de hurtigste var tre gange så hurtige eller ca. 53 dage hurtigere i snit end de billigste, men så var timeprisen i gennemsnit også 150 kr. højere i timen.

 

Sagsbehandlingstiden påvirker byggeomkostningerne

I udgangspunktet kunne man antage, at de kommuner der har de laveste byggesagsgebyrer, er dem der er bedst og billigst at samarbejde med ift de virksomheder der eksempelvis skal have en byggesag igennem systemet, men noget kunne tyde på, at det ikke helt er tilfældet.

”Odder er et eksempel på en kommune, hvor man tager man en timepris i den høje ende på 830 kroner, men servicen er til gengæld helt i top med en gennemsnitlig ventetid på kun 4 dage. Det betaler vi gerne for, og jeg kan kun opfordre andre kommuner til at lære af Odder,” siger Anders Stouge.

Odder Kommuner ligger i øvrigt nummer ni på den seneste måling i erhvervsvenlighed, foretaget af Dansk Industri.

 

Opgørelsen fra Dansk Industri viser, at der er knap syv måneders forskel i sagsbehandlingstiden på tværs af kommunerne. (se grafik) Det er her værd at bemærke, at den store forskel i sagsbehandlingstiderne har konsekvenser for byggeomkostningerne. 

I 2022 steg byggeomkostningsindekset med knap 7 pct. fra 1. kvartal 2022 til 3. kvartal 2022. Det betyder, at hvis man havde ansøgt om byggetilladelse i 1. kvartal 2022 til et enfamilieshus til 4 mio. kr., så ville materiale- og arbejdsomkostninger være steget med op mod 250.000 kr. i 3. kvartal 2022, når byggesagen var blevet behandlet.Monopol forpligter

 

En femtedel af kommunerne sagsbehandler uden beregning, men hos DI Byggeri er man ikke oppe og ringe over det tal.

”De kommuner sender et positivt signal om, at hvis du vil bygge, bo og investere i vores del af landet, så klarer vi papirarbejdet gratis. Men selvom byggetilladelsen er gratis, skal ventetiden stadig være kort, og det kniber det desværre med i fx København og Fredericia, hvor ventetiden i gennemsnit er henholdsvis 178 og 108 dage. Lange ventetider kan aldrig kompensere for en gratis byggetilladelse,” siger Anders Stouge, DI Byggeri.Han peger desuden en vigtig detalje i diskussionen om gebyrer og sagsbehandlingstider, at kommunen har monopol på opgaven, “så man kan ikke bare gå et andet sted hen med fx en lavere timepris eller en kortere ventetid. Det forpligter i forhold til pris og service,” siger Anders Stouge. Læs analysen om byggesagsbehandlingstider her og se hvilke kommuner der er hurtigst.Læs analysen af kommunernes sagsbehandlingsgebyrer og se hvem der er billigst

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply