Efter seks år trækker hjemmeplejefirmaet `Hånd i Hånd´ sig fra kontrakten med Frederikssund Kommune. Det betyder, at godt 100 borgere skal finde ny leverandør inden for de næste to uger.
Baggrunden for at `Hånd i Hånd´ trækker sig hænger sammen med kommunens prispolitik, hvor man i 2022 nedsatte taksten med fem procent i et år med stærkt stigende inflation og ustabile energipriser.
”Vi synes ikke, at Frederikssund Kommune er fair i den måde, de har nedsat timetaksterne på – inflation og prisstigninger på trods. Eller sagt på en anden måde: Vi føler, at kommunen leger med beregningerne, så de kan honorere os mindre, end det reelt koster at drive hjemmepleje. Faktum er, at det ikke løber rundt for os. Derfor stopper vi i Frederikssund,” siger Jack Leiberg, direktør hos `Hånd i Hånd´ til SN.dk.
I Frederikssund Kommune har direktør for Velfærd, Arbejdsmarked og Sundhed, Mie Helene Andresen ikke mange kommentarer til, hvorfor `Hånd i Hånd´ stopper.
”De har selv fravalgt at få forlænget deres kontrakt. Hvorfor må de selv give forklaringen på,” siger hun.
Har ikke Danmarks laveste pris
Sagen er interessant, fordi vi de sidste par år har haft dels en debat om kommunernes måder at beregne priser på i forhold til frit valg af hjemmepleje, dels ser vi med jævne mellemrum, at hjemmeplejeleverandører trækker sig fra opgaverne på grund af prisniveauet.
Læs også: Endnu et kommunalt udbud af hjemmepleje uden tilbud
Priserne i Frederikssund Kommune ligger i 2023 relativt langt fra Danmarks laveste. OPS-Indsigt har tidligere skrevet om, hvordan Gladsaxe Kommune i 2022 hævede deres priser med 14 pct, så de private leverandører kom op på 366 kr. i timen for levering af hjemmepleje i dagtimerne mod de 488 kr., som man kan læse af Frederikssund Kommunes hjemmeside.
Indbygget usikker økonomisk cyklus
”Det her handler om principper, for du kan godt sige, at priserne i Frederikssund ikke er så ringe, men går du ind i, hvordan de er blevet til, så fungere prisdannelsen ikke efter fair principper, så det er derfor, at vi siger nok er nok og trækker os,” siger Jack Leiberg til OPS-Indsigt.
Han forklarer overfor OPS-Indsigt, at man skal se på den cyklus, der påvirker den kommunale prissætning.
”I januar 2022 nedsætter Frederikssund deres priser og her studser vi over, at flere store udgiftsposter ikke er med i de beregninger, vi får at se. Senere på året undrer det os, at man giver den kommunale leverandør tillægsbevillinger, fordi de ikke kan holde deres budgetter, men vi hører samtidig ikke noget, før man i 2023 hæver priserne med 15-16 pct.,” siger Jack Leiberg.
Men er det egentlig ikke godt nok, at kommunen så hæver priserne, når de i deres regnskab kan se, at deres budgetter ikke holdt?
”Det er her, at du skal tænke på, at vi i et helt år under stigende inflation har arbejdet for de priser, kommunen ikke selv kunne få til at hænge sammen for. Lovgivningen er desuden meget tydelig. Leverandørerne får ikke nogen tilbageregulering for kommunernes fejlbudgettering,” siger Jack Leiberg til OPS-Indsigt.
Det er her, han mener, at kæden hopper af og medvirker til den ustabile økonomisk cyklus, hvor de private leverandørers indtægtsgrundlag bliver usikkert. Ikke på grund af konkurrencen med de andre leverandører, men fordi kommunerne ofte budgetterer for lavt og prisreguleringen først sker det efterfølgende år uden tilbageregulering.
Når der ikke er nogen tilbageregulering, så overfører kommunen teknisk set udgifter, som egentlig er kommunale til den private sektor.
Vil stoppe inden det går galt
”Der er jo ikke tale om småpenge, som vi ikke kan få tilbagereguleret og det respekterer jeg, men jeg har svært ved at forstå, at kommunen ikke regulere priserne, så snart de iagttager, at deres budgetter ikke holder og de må give den kommunale leverandør en tillægsbevilling,” siger Jack Leiberg.
Han har bedt om at få kommunens beregninger for, hvordan priserne er blevet til, men det er ikke lykkedes. Selv efter utallige møder med kommunens økonomifolk har det ikke hjulpet på tilliden til kommunens beregningsmodel.
”KL har lavet en ganske fin vejledning til, hvordan man beregner de her priser, men i Frederikssund har man sin egen model, der er godt 12 år gammel og som på ingen måde er opdateret,” siger Jack Leiborg.
Hans konklusion har været at stoppe samarbejdet inden det gik galt. I hans optik er de store prisudsving, den manglende tilbagereguleringsmulighed og den vanskelige dialog med kommunen en alt for stor risiko til, at `Hånd i Hånd´ kan fortsætte samarbejdet.
”Vi har derfor valgt ikke at forlænge vores kontrakt, men ikke sådan at vi bare lukker ned hurtigst muligt, hvis kommunen ikke kan få afsat borgerne. Her har vi tilbudt at blive indtil der er ro på,” siger Jack Leiberg.