Gennem mere de sidste 20 år har tendensen for passagertallet i Midtjyllands Lufthavn kun gået en vej og det er ned, ligesom de ni ejerkommuner gang på gang har givet millionstøtte, fordi lufthavnen har haft underskud, men nu træder staten til med kunstigt åndedræt, fremgår det af en artikel hos TVMIDTVEST.
Regeringen har nemlig torsdag underskrevet en aftale om at støtte lufthavnen med 4,2 millioner kroner om året de næste to år. Der er tale om en aftale for underskudsdækning.
Det betyder, at hvis lufthavnen begynder at give overskud bortfalder dækningen og de ni ejerkommuner (Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig, Ringkøbing-Skjern, Silkeborg, Skive, Struer og Viborg Kommuner) står atter tilbage med hænderne på kogepladen.
OPS-Indsigt har tidligere skrevet om, at det sidste rutefly lettede fra Karup i begyndelsen af december 2022, hvor lufthavnen lukkede på ubestemt tid, fordi der var for få passagerer, der benyttede sig af den. Men med den nye statsstøtte ser det ud til, at lufthavnen igen får luft under vingerne.
Lufthavnen mangler dog fortsat at finde en leverandør som vil flyve på ruten, men det kan være, at det bliver afsløret fredag, for her har Midtjyllands Lufthavn inviteret til pressemøde.
Lufthavnens formand, Viborgs borgmester Ulrik Wilbek (V), har nemlig tidligere oplyst, at han har talt med en operatør, der med stor sandsynlighed vil være, hvis man fik økonomisk støtte fra Christiansborg.
Ny fælles plan for regionale lufthavne
Selvom lufthavnen gang på gang har givet underskud, er ikke ensbetydende med, at den ikke har en berettigelse, lyder det fra transportminister Thomas Danielsen (V).
”Andet kollektiv transport – om det så er busser eller tog– får jo også offentlig støtte, for at det er rentabelt, siger han.
I forvejen får lufthavnene i Odense og Sønderborg økonomisk støtte fra staten, og det har været med til at tale for, at der skulle findes en lignende løsning i Karup, fortæller ministeren. Når de to år, der indtil videre er afsat penge til, er gået, skal der lægges en ny fællesplan for de regionale lufthavne.
Thomas Danielsen er af den indstilling, at lufthavnen er afgørende for at binde Danmark bedre sammen, men selvom der nu kommer statsstøtte til lufthavnen, så skal de ni ejerkommuner endnu engang lægge hånden på kogepladen.
”Jeg har besøgt alle de ni ejerkommuner, bedt dem lægge hånden på kogepladen og sagt, at de skulle være med, hvis jeg skulle arbejde på at finde en løsning, og det har jeg nu gjort,” siger transportministeren.
Erhvervsråd: Statsstøtten en forudsætning for vækst i landsdelen
Årsagen til at lufthavnen lukkede i december 2022, var var for få passagerer. Tal fra Danmarks Statistik viser, at der i 2021 var 21.000, som benyttede lufthavnens afgange. Det er et fald på 93.000 sammenlignet med 2019.
Tendensen handler ikke udelukkende om en coronaeffekt over en kort periode. Tendenslinjen (den stiplede røde linje i grafen) har dog været klar de sidste ti år, hvor man siden 2010 har mistet ca. 290.000 passagerer.
Thomas Danielsen der er Erhvervsdirektør i Erhvervsråd Herning-Ikast-Brande, som er blandt ejerkommunerne, kalder statsstøtten for en forudsætning for en fortsat erhvervsmæssig vækst i landsdelen.
”Jeg havde en klar forventning om, at det ville ende med et tilskud, fordi andre regionale lufthavne får støtte fra regeringen. Det er en vigtig transportnerve for os, for den øger erhvervsvenligheden i området,” siger Rasmus Norup.