Skip to main content

Statsstøtten til den kommunalt ejede Midtjylland Lufthavn puster nyt liv i den lukkede lufthavn, som ikke har haft fast ruteforbindelse med København siden den 9. december 2022, hvor det danske flyselskab DAT trak sig.

Siden da er der ifølge Midtjyllands Lufthavn blevet arbejdet hårdt på at skabe vilkår, der gør, at flyvningerne kan genoptages. 

Det er ikke mindst muliggjort af, at regeringen har fundet 4,2 millioner hvert år i de næste to år. Penge der blandt andet skal gå til sikkerheden i lufthavnen, men også er en underskudsikring, som skal vurderes når man inden for de næste to år skal tage stilling statens støtte af regionale lufthavne.

Derfor var det også en tilfreds bestyrelsesformand, Ulrik Wilbek, der på et pressemøde i lufthavnen fredag eftermiddag kunne offentliggøre, at ruten mellem Midtjyllands Lufthavn og Københavns Lufthavn genoptages fra og med den 17. april 2023.

”Jeg er taknemmelig for, at transportministeren hele tiden har bakket op om Midtjyllands Lufthavn, ligesom jeg takker de øvrige partier, der har besluttet at tilføre penge til lufthavnen,” siger Ulrik Wilbek.

Han understreger dog, at det ikke ændrer ved, at der også skal reduceres markant i omkostningerne for at sikre økonomien i Midtjyllands Lufthavn på lang sigt. OPS-Indsigt har tidligere skrevet om, hvordan ejerkommunerne har båret millioner ind i lufthavnen grundet større underskud og svigtende passagertal.

Har behov for det private erhvervsliv

Den nye flyoperatør er en gammel kending, for det bliver nemlig DAT, der genoptager flyvningerne på ruten Karup København.

”Ruten mellem Midtjyllands Lufthavn og København er vigtig for mange jyske virksomheder, og derfor er jeg glad for, at flyvningerne nu genoptages. Samtidig håber jeg, at det lokale erhvervsliv vil bakke op om ruten, så den er sikret en god stabil økonomi mange år fremover. Ikke mindst fordi DAT har tilpasset ruteprogrammet, så det nu passer bedre til erhvervslivets behov,” siger Ulrik Wilbek.

De sidste ti års passagertal viser, at der er behov for opbakning til flyruten. Tal fra Danmarks Statistik viser, at passagertallet fra 2011 – 2021 faldt med over 270.000. Alene fra 2019 og til udgangen af 2021 faldt passagertallet med over 18 pct., hvilket i 2021 gav et underskud på 7.4 millioner kroner, der blev dækket ind af de ni ejerkommuner.

Midtjyllands Lufthavn er ikke den eneste kommunalt ejede lufthavn, der har problemer med at løbe rundt. I Aarhus Kommune var man sidste år i april på jagt efter det private erhvervsliv, for at puste liv i Aarhus Lufthavn, der er en underskudsforretning, som OPS-Indsigt tidligere har skrevet om.

Her postede de kommunale ejere ejerne sidste år i alt 200 millioner skattekroner i lufthavnen, hvoraf Aarhus bidrog med 180 mio.kr. og Nordjurs og Syddjurs med hver 10 mio. kr.

Opgaver skal løses anderledes i fremtiden

Da ruten Karup-København lukkede sidste år, blev alle medarbejdere blevet afskediget og der går ifølge Ulrik Wilbek nu en proces i gang med at vurdere personalebehovet i forhold til det nye ruteprogram. 

Det ligger i kortene, at intet er som før og flere opgaver vil skulle løses anderledes i fremtiden.

”Derfor vil Ledelsen i Midtjyllands Lufthavn i begyndelsen af næste uge mødes for at planlægge et forløb for hurtigst muligt at kunne give alle medarbejdere en afklaring på deres ansættelsesmæssige situation. Derudover kigger vi på en række muligheder for at reducere driftsomkostningerne på bygningssiden,” siger Ulrik Wilbek.Hurtigere ud i den store verdenI Københavns Lufthavn hilser man aftalen velkommen. Aftalen vil nemlig fra den 17.april betyde fire daglige afgange

 

“Det er en rigtig god nyhed, at det igen bliver muligt at komme nemt og hurtigt mellem København og det midtjyske. Vi har støttet op om at få genetableret ruten til Midtjyllands Lufthavn, som er en vigtig lufthavn, der er med til at binde Danmark sammen – og derfor er det også glædeligt, at regeringen har besluttet at støtte lufthavnen økonomisk”, siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.Han er sikker på, at genåbningen får stor betydning for erhvervslivet, der har savnet en direkte rute mellem Midtjylland og Hovedstadsområdet – og resten af verden.Både forretningsfolk og ferierejsende fra det midtjyske kan nemlig nu lidt lettere videre til mere end 160 destinationer i hele verden fra København.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply