Skip to main content

Private leverandører har ofte set undrende til fra sidelinjen, når borgere og medarbejderne ikke tager nye løsninger til sig, indkøbt af det offentlige for millioner, men i stedet vender tilbage til gamle rutiner. 

Historierne om at implementeringen af nye innovative tiltag er slået fejl er multiple, men hvad skal der til for at det lykkedes?

Hos Center for Offentlig-Privat Innovation (COPI) har programchef Ole Bech Lykkebo et bud:

“Når leverandøren er en del af implementeringsfasen, er der større sandsynlighed for, at løsningen bliver sat godt i drift og dermed kan blive en reference med dokumenteret effekt, som virksomheden kan bruge i det videre salgsarbejde. Samtidig får leverandøren viden om, hvilke tilpasninger af løsningen, der kan være nødvendige inden det næste salg,” siger han i et nyhedsopslag.

For Ole Bech Lykkebo skaber innovative løsninger først værdi, når de er implementeret. Sker det ikke, er det et fælles problem for den offentlige indkøbsorganisation og leverandøren, hvor man bare kan se tilbage på tabte skattekroner og forbrugte arbejdstimer på noget som engang så ud til at være en god ide. 

Det forbistrede er, at de her projekter, som bisættes i innovationernes kapel, ofte er gode ideer, der er blevet fejlbehandlet. 

Det offentlige bør i højere grad samarbejde med private leverandører om implementeringen af innovative løsninger, lyder det fra CO-PI’s programchef.

Troede i starten at de skulle sælge noget software ind

DigiRehab er en welltec virksomhed der siden 2014 har leveret fysiske træningsforløb ved hjælp af en digital platform til borgere i hjemmeplejen i en lang række kommuner. 

OPS-Indsigt har tidligere skrevet om, hvordan virksomheden har implementeret modellen i Lolland Kommune.

I Kerteminde Kommune har DigiRehabs model, ifølge KL`s casestudie om tidsbesparende teknologier resulteret i, at det årlige plejebehov per borger blev reduceret med 27 timer, hvilket i 2021 gav kommunen en besparelse på over én million kroner.

Modellen er i dag indført i fem kommuner og flere er på vej, men processen med at finde den rigtige implementeringsmodel har taget tid, selvom det er let at forklare, at den fysiske træning bremser den negative motorisk udviklingen og dermed behovet for mere hjemmepleje, fordi borgerne bliver i stand til at klare sig selv bedre.

Men selvom løsningen kan spare både tid og penge, og samtidig er testet i flere kommuner, og dermed burde være lige til at sætte i drift, når medarbejderne har fået en introduktion, så går det ikke så let.

DigiRehab oplevede nemlig i de første år på markedet, at det var svært for nogle kommuner at fastholde det nødvendige niveau af træning hos borgerne.

“Vi kommer fra en privat baggrund og troede i starten, at vi bare kunne sælge noget software ind, og så var det det. Men når kunderne skulle gå fra et pilotprojekt på 3-6 måneder og over til drift, så var det ikke så selvkørende, som vi kunne ønske, og det overraskede os,” siger Niels Heuer, direktør i DigiRehab.

Det gav nogle dyrekøbte erfaringer, som i dag har fået virksomheden til tidligt i samarbejdet med kommunen at se på, hvilke kompetencer og arbejdsgange i organisationen, der vil blive påvirket af produktet, og hvad implementeringen vil kræve af kommunen. 

Derfor har man lagt modellen om, så effekten og dermed businesscasen holder.

Kommunerne er uopmærksomme

Hos Tunstall kan man også genkende udfordringerne med at implementere nyindkøbte løsninger i kommunerne. Virksomheden er kendt på markedet for nødkald, kaldesystemer og elektroniske dørlåse

“Vi oplever ofte, at kommunerne ikke har fokus på, at de nye løsninger er noget, der også skal driftes efter et indledende projekt. Den medarbejder, som har stået for projektet, har ikke tid til at følge op, når dagligdagen kører, og i andre tilfælde er der ikke afsat ressourcer til at fortsætte indsatsen,” siger Anette Stjerne, salgschef i Tunstall til COPI.

Her peger man på, at en af de store udfordringer i den offentlige sektor er hyppig udskiftning af medarbejdere, hvilket ofte rammer implementeringen af nye løsninger.

“Vi har eksempler på projekter, hvor der efter tre måneder ikke var en eneste medarbejder tilbage af dem, som vi oprindeligt oplærte i teknologien, og så er det svært at fastholde en drift,” siger Anette Stjerne.

Har udviklet en app til frontpersonalet

For at imødekomme den type af udfordringer har Tunstall udviklet en app, der tager udgangspunkt i plejepersonalets dagligdag.

Ifølge Anette Stjerne sker det ofte, at oplysninger om nye løsninger ikke når helt ud til det personale, der skal bruge udstyret, fordi det strander et sted i det kommunale system.

“Med appen har medarbejderne oplysningerne lige ved hånden,” siger Anette Stjerne.

Tunstalls app skal fortsat videreudvikles, og det er planen, at alle virksomhedens løsninger til fx borgere i eget hjem og plejehjem skal være beskrevet i appen ved hjælp af videofilm.

Læs hele nyhedsopslaget på COPI`s hjemmeside.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply