Skip to main content

Landets største operatør af ladestandere, Clever vil ikke være med, hvis udbud af ladeparker på rastepladser under Vejdirektoratet slås sammen med tank-serviceanlæg.

Den grønne ”energi-leverandør” vil altså ikke være med til at sælge fossile brændstoffer og fastfood.

”Bliver typerne lagt sammen, er det en så komplicerende faktor for os som ladeoperatør, at vi ikke vil byde,” lyder det fra Clever i en artikel i MobilityWatch.

Meldingen er interessant, for salget af elbiler stiger fortsat ifølge Vejdirektoratet, som netop derfor har taget hul på opgaven med at udbygge landets ladeinfrastruktur.

Hos operatørerne Circle K og Q8, der i dag står for tank-serviceanlæg på rastepladser, er man tilgengæld godt tilfreds med produktblandingen af fastfood, fossile brændstoffer og strøm. De ser ifølge en spørgeskemaundersøgelse, som Vejdirektoratet har haft ude i markedet, kombinerede udbud som en fordel.

Hvad der er en fordel for den ene, er en ulempe for den anden operatør. Spørgsmålet bliver, hvordan udviklingen i dette marked vil arte sig og om ordregiveren – Vejdirektoratet – formår at drage fordel af situationen.

Benzintankskæde har lige vundet udbud

Aktuelt har Cirkle K lige vundet et udbud om at drive de 24 lynladere på Tappernøje-rastepladserne. De forventes alle at stå klar til brug i foråret 2023, fremgår det af et nyhedsopslag hos Vejdirektoratet. Her har man holdt fast i tankstations-konceptet, hvor der er plads til alle bilister uanset energiform.

”Der skal være plads til, at lastbilchauffører kan overholde deres køre- og hviletider, og så skal de mange nye elbilister trygt kunne køre ud på de længere ture – vel vidende at de kan lade op på vejen,” siger Projektleder Charlotte Veiss-Pedersen.

Men hos Clever og svenske Vattenfall som også har svaret på spørgeskemaundersøgelsen fra Vejdirektoratet, har man altså ikke interesse i at drive hele rastepladsoplevelsen og derfor kommer rastepladserne i Tappernøje nu til at ligge under Cirkle K.

Vil være en frontfigur på vejnettet

Fremtiden kan derfor byde på, at de traditionelle tankstation-operatører vinder en ikke uvæsentlig markedsandel, fordi de nye aktører, som Clever og Vattenfall kun vil drive det de er gode til.

Den administrerende direktør i Clever Casper Kirketerp-Møller har ellers tidligere overfor Børsen tilkendegivet, at godt ville være en frontfigur på det marked.

“Der er ingen tvivl om, at markedet er i en rivende vækst, og vi positionerer os til at kunne være en frontfigur i elektrificeringen af vejnettet,” lød det fra Clever-direktøren.

Han pegede samtidig på, at man havde en ambition om at danne partnerskaber med både bilproducenter og andre virksomheder og her kunne andre virksomheder jo godt være de traditionelle tankstations-operationer. 

Om det vil lykkedes, inden de nuværende koncessionsaftaler på 18 af Vejdirektoratets rastepladser udløber ved udgangen af 2025 udløber, er ikke til at sige, men ifølge Børsen har Clever fået skudt en kvart mia. kr. i ryggen af sin ejer, energiselskabet Andel Holding.

Energiselskab står bag stor ladeoperatør

Ifølge regeringens seneste plan fra december 2020 skal der være 750.000 elbiler på de danske veje inden 2030, og de skal alle have mulighed for at få fyldt batterierne på daglig basis. Ifølge en rapport fra analysehuset Ea Energianalyse i 2019 vil det kræve 200.000-600.000 ladestandere i alt at servicere den elbilsflåde.

Til sammenligning opførte Clever i alt 15.000 ladepunkter i 2020 fordelt på private og offentlige destinationer.

Og her er det værd at bemærke, at Clever har fået skudt en kvart mia. kr. i ryggen af sin ejer, energiselskabet Andel Holding.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply