Skip to main content

Jo flere borgere der vælger private velfærdstilbud, desto mere positive er kommunaldirektørerne i synet på de private velfærdsvirksomheders bidrag til udviklingen af kvaliteten. Det fremgår af en analyse foretaget af Dansk Industri blandt landets kommunaldirektører.

I kommuner hvor mere end 40 pct. af borgerne har valgt en privat leverandør, mener tre ud af fire kommunaldirektører således, at de privates bidrager positivt til kvaliteten i kommunen.

I Gribskov Kommune har man ifølge Indenrigs- og Boligministeriets nøgletal det højeste indeks for samarbejde med private leverandører på 48,5 pct., hvor landsgennemsnittet er 26,8 og her bekræftes undersøgelsens resultat.

Kommunen har ifølge kommunaldirektør Sascha Volmer Sørensen kun positive oplevelser, af at have et miks af leverandører på velfærdsområdet.

”Vi har rigtig mange års erfaring med et miks af private og kommunale velfærdstilbud og vi oplever det kun som positivt at have begge dele, fordi det gør, at vi lærere af hinanden,” siger Sascha Volmer Sørensen til OPS-Indsigt.

Topchefernes syn afspejles også hos medarbejderne

Men det er ikke kun i de kommuner, hvor man har en høj grad af private velfærdsleverandører, der leverer service til borgerne, at man kan spore tilfredsheden. 

Næsten seks ud af ti kommunaldirektører, der indgår i undersøgelsen, vurderer nemlig, at tilstedeværelsen af eksempelvis private daginstitutioner og plejehjem enten i nogen eller meget høj grad har en positiv indvirkning på kvalitetsudviklingen i kommunen.

Kommunaldirektørernes positive syn på private aktørers slår også igennem hos deres ansatte. 

I en anden undersøgelse foretaget af analysefirmaet Wilke for Dansk Industri blandt 2.232 danskere, fremgår det nemlig, at 55 pct. af de medarbejdere, der arbejder med de offentlige opgaver er enten helt enige eller enig i spørgsmålet om, hvorvidt opgaverne i den offentlige sektor kan løses af private firmaer.

Og her er der altså tale om de medarbejdere, der ville blive berørt, hvis de blev konkurrenceudsat.

Lige så interessant er det, at det kun et 25 pct. der er modstandere af, at den private sektor bidrager til opgaveløsningen.

Innovationspartnerskab om fælles kvalitetsudvikling

Men hvordan udmønter samarbejdet om kvaliteten sig så mere konkret i en kommune som Gribskov, hvor man i mange år har haft et indgående samarbejde med de private velfærdsleverandører?

”Vi har bl.a. arbejdet med at have et innovationspartnerskab mellem vores egen og de private leverandører, hvor vi sammen udvikler fælles dagsordner for velfærden. Der er naturligvis ingen tvivl om, at vi har forskellige rammer, men med det kommer også forskellige muligheder, der kan give grundlag for gensidig inspiration til en endnu bedre kvalitet, i det vi leverer til borgerne”, siger Sascha Volmer Sørensen til OPS-Indsigt.

I Gribskov Kommune har man altså valgt at indgå et partnerskab med de private leverandører om bl.a. kvalitetsudviklingen, frem for at kommunen udviklede det for sig selv med sine egne leverandører.

En femtedel har en hverken- eller oplevelse

Ser man undersøgelsen fra Dansk Industri i et mere generelt perspektiv, så mener hele syv ud af ti kommunaldirektører, at de er tilfredse med samarbejdet medens kun 6 pct er utilfredse med samarbejdet.

Det skal dog bemærkes, at hele 20 pct. har en hverken- eller oplevelse. Det fremgår ikke af undersøgelsen, hvad det kunne skyldes, men et bud kan være, at samarbejdet mellem private velfærdsleverandører håndteres i fagforvaltningerne, så det aldrig eller næsten aldrig rammer kommunaldirektørens bord i de pågældende kommuner.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply