Skip to main content

Det er hverken sundt for bygningsarbejderne, naboerne eller klimaet, når store dieseldrevne entreprenørmaskiner er i sving på de offentlige byggepladser, som medfører at vi udsættes for sundhedsskadelige partikler, støjgener og øget CO2-udledning.

Det er baggrunden for at Københavns Kommune, Metroselskabet, Aalborg Kommune og Center for Offentlig-Privat Innovation er gået sammen i et nyt offentligt-privat samarbejde, hvor de så at sige vil sætte strøm til innovation og udvikling af bulldozere og lignende maskiner, så de i fremtiden kan drives på fx el i stedet for diesel.

Alene arbejdsmaskinerne på bygge- og anlægsprojekter er i Københavns Kommunes egen geografi estimeret til at være i omegnen af 75.000 ton CO2 pr år, fremgår det af en pressemeddelelse fra parterne.

“Jo flere offentlige bygherrer, der gør emissionsfrie arbejdsmaskiner til et konkurrenceparameter ved udbud af nyt byggeri og anlæg, jo hurtigere vil entreprenørerne skabe den nødvendige innovation. Og ved at gå i takt får de offentlige bygherrer samtidig prisen for den grønne omstilling nedad,” siger Ole Bech Lykkebo, programchef i CO-PI.

Den offentlige indkøbsmuskel som motor for innovation

Men det er ikke så let at få leverandørerne til at gå i takt.

Innovative tiltag dør nemlig ikke sjældent i skaleringsprocessen, derfor er meningen, at flere offentlige organisationer går sammen om en fælles udfordring. Det skaber større samlet efterspørgsel på den innovative eller nye løsning, og derved kan private virksomheder hurtigere se en forretning i at udvikle de nye løsninger, der er behov for. I dette tilfælde entreprenørmaskiner drevet på el.

Københavns Kommune, Metroselskabet og Aalborg Kommune har taget initiativet til skaleringsprocessen sammen med CO-PI – og de inviterer nu andre offentlige bygge- og anlægsaktører med. Tanken og metoden bag skaleringsproces sen er baseret på viden fra Center for Offentlig-Privat Innovation. 

København vil være klimaneutral i 2025

“Vi skal skrue på alle knapper, der giver københavnerne renere luft. Vi stiller allerede grønne krav til de mindre køretøjer hos vores leverandører, men det er vigtigt, at også de store arbejdsmaskiner på vores byggepladser bliver grønne. Derfor er jeg glad for, at vi nu går sammen med andre offentlige indkøbere om at skubbe de store maskiner i en emissionsfri retning – til gavn for både arbejdsmiljøet på byggepladserne, naboerne, klimaet og ikke mindst luften i vores by,” siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S).

I Teknik- og Miljøforvaltningen har man i flere år arbejdet med pilotprojekter med emissionsfri løsninger og høstet gode erfaringer. 

”Men hvis vi skal i mål med kommunens ambitioner om at få skub i udviklingen med flere emissionsfri byggemaskiner, så skal vi have flere offentlige udbydere og branchen med. CO-PI-samarbejdet er et enormt vigtigt næste skridt, fordi vi derigennem kan få flere med om bord på vejen mod den grønne omstilling af København,” siger Line Barfod (Ø), Teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune.

Metroselskabet og Aalborg skubber til udviklingen

Med to millioner rejsende om uge er Metroselskabet & Hovedstadens Letbane en central leverandør af kollektiv transport en af landets største offentlige bygherrer. Derfor har selskabet også stort fokus på at reducere klimabelastningen ved anlæg af nye metrolinjer, for selv om metroen er eldrevet medfører anlæg store klimaaftryk.

“Det giver derfor rigtig god mening for Metroselskabet at indgå i et stærkt samarbejde om at reducere klimabelastningen fra netop denne fase. I den sammenhæng betyder det også noget, at vi får nedbragt klimaaftrykket fra vores arbejdsmaskiner. Vi håber også, at vi som stor bygherre kan være med til at vise vejen frem,” siger Louise Høst, direktør i Metroselskabet.

Aalborg Kommune har som målsætning om at blive en klimaneutral kommune. I den plan ligger der også et mål om at reducere udledning fra fossile brændsler fra kommunens byggepladser.

“Vi ved, at transport- og byggerisektoren – herunder vores mange byggepladser – er store syndere i forhold til CO2-udledningen. Derfor vil vi som kommune gerne være med til at skubbe til omstillingen til mere fossilfrie byggepladser. Vi forsøger gennem en række konkrete udbud, herunder et nyt Børne- og Ungeunivers, at få konkret erfaring med omstilling til fossilfrie byggepladser. At vi nu går flere offentlige aktører sammen, er et afgørende skridt for at nå i mål,” siger bygningschef Peter Munk, Aalborg Kommune.

Få mere at vide

CO-PI, Københavns Kommune, Metroselskabet og Aalborg Kommune holder informationsmøde om skaleringsprocessen ‘Sammen om emissionsfrie arbejdsmaskiner’ den 14. juni 2022 kl. 15.15-16.00. Læs mere her.

 

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply