Skip to main content

“Var pandemien ikke kommet, tror jeg faktisk ikke, at der var sket en opfølgning, selv om den business case, der blev fremlagt i OPI-projektet, så fornuftig ud,” siger Peter Dalby Rasmussen, som er specialkonsulent i Erhverv og Bæredygtig Udvikling i Aarhus Kommune.

Det fremgår af et opslag på CO-PI`s hjemmeside.

Problemstilling med at innovationsprojekter ikke kommer ud over rampen, før der er et brændende behov, er ikke enestående for Aarhus Kommune. Visse steder  i den kommunale sektor kaldes det ganske enkelt for nul-energi-løsninger, fordi de aldrig når at blive spredt til andet end pilotprojektet.

Det oplevede man i Aarhus Kommune med et OPI-projekt, hvor man i 2016 i samarbejde med den århusiansk virksomhed Zurface Group testede en digital servietdispenser med digital nudging, som virksomheden havde udviklet.

OPS-Indsigt har tidligere skrevet om, hvor vanskeligt kommunerne har ved at implementere nye innovationer og, at resultater fra CO-PI`s innovationsbarometer viser at andre landes kommuner er tre gange så god til at sprede nye innovationer i kommunernne.

 

 Gik i stå efter pilotprojektet

Testen af den digital servietdispenser blev gennemført på en enkelt af kommunens skoler.

Zurface Group har specialiseret sig i design, udvikling og produktion af digitale løsninger til minimering af smittespredning og forbedring af indeklimaet

Dispenseren er konstrueret således, at den påminder elever og lærere med lysblink om at aftørre de overflader, som kan udgøre en risiko for smitteoverførsel. Derefter kan elever og lærere benytte apparatets medfølgende engangsvådservietter til at aftørre borde og stole i klasselokalet.

Men der skete ikke rigtigt mere efter pilotprojektet i 2016, selvom det fik en god evaluering og viste, at løsningen gav rene overflader og dermed var med til at forebygge smitte og sygdom blandt skolebørn og lærere. Alligevel blev løsningen i første omgang ikke implementeret i Aarhus Kommune.

“Der skete ikke rigtigt mere, efter projektet var afsluttet. Det var svært at se, hvordan den ekstra udgift til en ny løsning faktisk kunne finansieres af skolerne,” siger Peter Dalby Rasmussen.

Corona satte gang i udrulningen

Men så kom coronapandemien i 2020, og med den var der pludseligt mange millioner af kroner i spil til ekstra rengøring på skolerne.

“Det betød, at der i høj grad var brug for løsninger, der kunne medvirke til at reducere smittetrykket, og så kom dialogen om den digitale servietdispenser op igen,” fortæller Peter Dalby Rasmussen.

Det endte med, at Aarhus Kommune gennemførte et udbud i 2020 og fik lavet en aftale. I første omgang er løsningen implementeret på 13 skoler.”

Men uden en coronapandemi ville løsningen fra virksomheden Zurface Group, der vandt udbuddet, måske aldrig være blevet rullet ud på kommunens skoler.

 

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply