I brancheorganisationen for dansk vejgodstransport (ITD) er man godt og grundigt frustreret over det seneste udbud om vintertjeneste fra Vejdirektoratet.
ITD mener, at staten forøger at blæse og have mel i munden, når det kommer til at sikre ordentlige forhold på de danske veje. For mens danske transportvirksomheder skal leve op til flere og flere krav og regler, så tager staten slet ikke højde for det i sine udbud. Det presser virksomhederne til at bryde reglerne, når der skal udføres samfundskritiske opgaver som snerydning og saltning på vejene, skriver brancheorganisationen i en pressemeddelelse.
Reglerne er komplicerede
Senest har Vejdirektoratet lavet et udbud om vintertjenester, som presser de vognmænd, der vil byde ind på opgaven, til at bryde bl.a. arbejdstidsreglerne samtidig med, uden at tage højde for, at virksomhederne skal overholde arbejdstidsreglerne i prisen for vintertjenesterne, mener ITD.
”I transportbranchen tager vi opgaven med at sikre ordentlige forhold for vores ansatte meget alvorligt. Det skal der ikke herske nogen tvivl om. Det er derfor helt uacceptabelt, at staten udbyder opgaver, som kun kan gennemføres, hvis man bryder reglerne. Vejdirektoratets seneste udbud om vinterkørsel er et klasseeksempel på dette. Reglerne er komplicerede, og jeg er bange for, at ikke alle vognmænd er klar over, at de højst sandsynligt kommer til at bryde reglerne, hvis de byder ind på opgaver som denne, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
Men kan det virkeligt være rigtigt, at staten ikke fejer foran egen dør og indregner konsekvenserne af sine egne regler og krav, når der samtidig er en forventning om, at virksomhederne skal efterleve reglerne?
Vil i dialog
Hos Vejdirektoratet har man vurderet, at udbuddet ikke er i strid med reglerne
”Før vi offentliggjorde udbuddet, har vi – for at trykteste vores vurdering – desuden spurgt Kammeradvokaten til råds. Svaret fra Kammeradvokaten var på linje med Vejdirektoratets vurdering, og på den baggrund har vi udbudt vintertjenesten,” siger Områdechef i Vejdirektoratet Gitte Hoeg til OPS-Indsigt, men hun anerkender, at der er usikker hed med fortolkningen af reglerne.”Vi kan konstatere, at der er usikkerhed om tolkning af reglerne. Det behøver der ikke være, og vi vil derfor gerne i dialog med branchen. Vi vil nu overveje, hvordan vi på bedst mulig vis kan få samlet parterne og taget fat på en konstruktiv dialog,” sige hun.Sæsonen for vintertjeneste løber fra den 1. oktober til den 30. april. Ifølge Vejdirektoratets udbud skal virksomhederne i den periode have chaufførerne stående standby med vagttelefonen alle døgnets 24 timer for at leve op til kontrakten. Hvis al den tid tæller som arbejdstid, så vil det i praksis gøre det vanskeligt at udføre vintertjeneste.
Vil have udbuddet annulleret
Debatten om arbejdstidsreglerne tager – foruden regeringens nye forslag om indførsel af myndighedskontrol udgangspunkt i en dom fra Østre Landsret om flextrafik fra 2019. Dommen slår fast, at rådighedstid tæller med i udregningen af arbejdstid. Med denne dom og regeringens forslag om mere kontrol af chaufførernes arbejdstid, ændrer vilkårene for transportvirksomhedernes tilbud og udførsel af vintertjeneste.
”Jeg vil klart opfordre til, at man får skabt harmoni mellem reglerne om køre- og hviletid, hvor der er mulighed for undtagelser fra reglerne, og arbejdstidsreglerne, så de to regelsæt ikke modarbejder hinanden. Jeg vil også opfordre Vejdirektoratet til at trække udbuddet tilbage og tilpasse det den nye virkelighed, så der tages højde for både Østre Landsrets dom og den nye håndhævelse af arbejdstidsreglerne,” siger Carina Christensen.