Skip to main content

Kommunerne efterspørger eldrevne renovationsbiler. I næsten alle udbud af affaldshåndtering i 2021 var der krav om, at leverandøren brugte elbiler. En af de kommuner der i sommeren 2021 har stillet krav om eldrevne renovationsbiler i kontraktperioden er Nordfyns Kommune. ”På Nordfyn stempler vi ind på den grønne omstilling, og det skal naturligvis også sætte et spor i den måde, vi driver vores renovationskørsel på. Hvis vi skal i mål med de CO2 reduktionsmål, vi har sat os, skal vi benytte os af alle de teknologier, der hjælper den grønne udvikling på vej,” siger formand for Teknik- og Miljøudvalget Anders Thingholm i en pressemeddelelse.De fleste på strøm inden 2030Urbaser, der håndterer cirka en tredjedel af husholdningsaffaldet i Danmark, er en af de flittige gæster hos producenterne af ellastbiler. Til næste år kommer 24 nye eldrevne renovationsbiler på de kommunale veje til en samlet pris af 85 mio. kroner. De nye biler kan spare cirka 800 tons CO2 om året og kommer til at køre over 1. mio. km årligt når de henter affald fra husstande i blandt andet Roskilde, Brøndby, Glostrup, Herlev og Sønderborg. ”Med det aktuelle tempo forventer jeg, at størstedelen af vores renovationsbiler er eldrevne inden 2030. Når nye kontrakter om afhentning af borgernes affald skal indgås, er det nu standard, at kommunerne vil have et antal eldrevne biler,” siger Stefan Olin, administrerende direktør i Urbaser Danmark A/S. Ud over at være bedre for miljøet, er de nye skraldebiler også meget mere støjsvage og giver et bedre arbejdsmiljø for virksomhedens ansatte.Måtte designe el-kranbilDer er renere luft og mindre larm på vej til københavnerne. Inden 2025 er det planen, at mindst 100 fuldelektriske skraldebiler skal indsamle Københavns affald, skriver Transportmagasinet, men kommunernes drøm om eldreven affaldsindsamling skaber dog også udfordringer. Behovet for en elkranbil til Københavns Kommune løb ind i det problem, at der ganske enkelt ikke fandtes serieproducerede lastbiler i denne kategori. Urbasers direktør fandt derfor sig selv i den uvante roller som bildesigner.”De enkelte dele til en elkranbil var på markedet, men ikke samlet som en løsning. Jeg foreslog derfor, at vi benyttede et ’Build-a-Bear’-koncept og designede vores egen, i samarbejde med Scania. Jeg tror da også, at den tager prisen som klart den dyreste lastbil i vores branche nogensinde, med en pris på ca. 5 millioner kroner. Jeg synes dog, at vi er endt med en god løsning, som vi forventer at få leveret i maj 2022,”  siger Stefan Olin.Urbaser forventer at have 35 eller ca. 10 procent af renovationsbilerne på strøm i 2022.I det hele taget tyder meget på, at renovationsbranchen ikke er alene at sende tunge elektriske lastbiler ud på danske veje. For det danske transportselskab DFDS lagde nemlig i oktober en rekordstor ordre på mere end 100 elektriske lastbiler fra Volvo, som dermed er med til at understrege, at den tunge trafiks transformation fra sort olie og mekanik til elektronik ikke blot er noget, som vi kun ser hos personbilerne. Det fremgår af en pressemeddelelse fra DFDS.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply