Privat plejevirksomhed drager konsekvensen af påbud

Del artiklen:
Hvad er egentlig prisgrundlaget i Aarhus Kommune, for at kunne drive en hjemmeplejevirksomhed, Det ser vi på i dette indlæg (Arkivfoto)
Hvad er egentlig prisgrundlaget i Aarhus Kommune, for at kunne drive en hjemmeplejevirksomhed, Det ser vi på i dette indlæg (Arkivfoto) - Foto: Simon Læssøe/Ritzau Scanpix

I 2018 overtog Berits Hjemmepleje opgaverne fra en leverandør, der trak sig på grund af prisniveauet i Aarhus Kommune. Et påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed og medarbejderudtalelser viser, at virksomheden ikke levede op til diverse kvalitetskrav. Nu er medarbejderne fyret. Er der en sammenhæng?

Af Steen Houmark, redaktør af OPS-Indsigt, steen@nb-medier.dk

Århus Kommune har overtaget 1000 borgere ned et snuptag efter, at Styrelsen for Patientsikkerhed har udstedt et påbud til Berits Hjemmepleje torsdag.

I første omgang så det ud til, at det kun var midlertidigt, men nu er det definitivt. 

Læs også:
Påbud fører til midlertidig lukning af privat hjemmepleje virksomhed

Fredag blev en usædvanligt tung dag for Berit Bækgaard Thomsen og hendes medarbejdere. De måtte nemlig videregive opgaven med at udøve pleje for lidt mere end 1.000 borgere i Aarhus Kommune til kommunens hjemmepleje. Herefter samlede hun alle sine 67 medarbejdere i hovedkvarteret i Aarhus, skriver TV2Øst.

Konklusionen var klar. De var alle opsagt og kunne søge ind i kommunen.

”De har været her det meste af dagen, og de har grædt og grædt og grædt. De er langt nede i øjeblikket,” siger Berit Bækgaard Thomsen til TV2Øst.

Forskellige vilkår for kommunale og private virksomheder

Situationen er interessant fordi den giver endnu et billede på, hvor forskellige vilkår og konsekvenser man kan opleve, når Styrelsen for Patientsikkerhed uddeler et berettiget påbud til henholdsvis en kommunal og privat hjemmeplejevirksomhed.

Siden juni har Styrelsen uddelt 4 påbud, heraf et til Berits Hjemmepleje, det fremgår af Styrelsens hjemmeside.

Det eneste påbud der rammer landsdækkende medier, er det påbud Berits Hjemmepleje får og det er vel ganske naturligt, fordi kommunerne bare kan drive deres hjemmepleje videre til trods for et påbud medens de arbejder med det.

Ved ikke om hun vender tilbage

Fremtiden for Berit’s Hjemmepleje i Aarhus ser nu særdeles mørk ud, og det er ikke sikkert, at firmaet vender tilbage som godkendt leverandør i kommunen.

Berit Bækgaard Thomsen kan ikke sige om hun kan få beskrevet procedure mv,, så Berits Hjemmepleje på et tidspunkt atter kan køre rundt i gaderne i Aarhus.

”Det har jeg helt ærlig ikke nogen ide om, for jeg har brugt de seneste to døgn på at koncentrere mig om borgere og personale. Jeg har slet ikke haft tid til at sidde og lave en drejebog,” siger Berit Bækgaard Thomsen og her peger hun på mange måder ind i den centrifugalkraft, der rammer driftslederen i en hjemmepleje i form af mange dokumentations- og styringskrav, som i dag kræves af plejevirksomhede, private som kommunale.

Problemerne kan brede sig til andre del af Berits Hjemmepleje

Men ikke nok med, at Berits Hjemmepleje har udfordringer i Aarhus inden længe kan krisen potentielt også påvirke virksomheden i andre kommuner. Hos Berit’s Hjemmeplejes afdelinger i Horsens og Hedensted kommuner har Styrelsen for Patientsikkerhed i denne uge lavet uanmeldte tilsyn som direkte konsekvens af fundene i Aarhus.

Om virksomheden vil bestå, det ved Berit Bækgaard Thomsen ikke

”Jeg har gjort, hvad jeg kunne, siden rapporten (Påbuddet red.) kom, men det har været en meget intens uge. Så jeg har slet ikke selv nået at tænke, hvad jeg selv mener og tror om firmaets fremtid. Det er noget af det, jeg skal bruge weekenden på,” siger Berit Bækgaard Thomsen.

Voksede på rekordtid

Berits Hjemmepleje overtog i 2018 alle opgaverne fra Aleris (nu Altiden) der trak sig fra Aarhus Kommune blandt andet på grund af prisforholdene, det fremgår af en række artikler i Horsens Folkeblad.

På rekordtid gik Berits Hjemmepleje fra 1 borger til 1100, en hel exceptionel vækst

I sagen ind til nu har priserne ikke været rejst som et issue, men en tidligere SOSU-hjælper Camilla Haslam Gam oplevede hurtigt efter hendes ansættelse, at ledelsen slækkede på, at få folk oplært og sendt på de rigtige kurser, fortæller hun BT.

Hun oplevede også, at nyansatte alt for hurtigt blev kastet ud i at køre alene hjem til borgeren, selvom de ikke var klar til det. Desuden blev der afsat færre timer til besøg hos nogle borgere, end hvad de egentlig var visiteret til.

Og netop det med, at skære i tiden og ikke kunne sende personalet på uddannelse er et mønster, der ofte følger med, når der ikke er penge nok i denne form for virksomhederner, det viser erfaringen. 

Men hvad er egentlig prisgrundlaget i Aarhus Kommune, for at kunne drive en hjemmeplejevirksomhed?

 Af et bilag fra Aarhus Kommunes Sundheds- og omsorgsudvalg fremgår følgende.

–          Praktisk hjælp betales med 376 kr. i timen-          Pleje i dagtimerne betales med 474 kr. i timen

Priserne i Aarhus ser urealistisk lave ud

OPS-Indsigt har tidligere bragt en artikel, hvor vi på basis af en undersøgelse foretaget af KA Pleje har kunnet konstatere, at hvis man alene ser på de rene lønomkostninger for en social- og sundhedshjælper inkl. pension, ferie, forsikringer m.v. ved en ATA-tid på 57 % og levering af pleje i dagtimerne, så er udgiften 496 kr.

Den beregnede lønomkostning ligger altså ca. 20 kroner fra den timepris som Aarhus kommune tilbyder, som skal dække alle udgifter til driften af en hjemmeplejevirksomhed og her plejer kommunerne selv som udgangspunkt at lægge 20%

Spørgsmålet er her, hvor realistisk det overhovedet har været for Berits Hjemmepleje, at drive en hjemmepleje for de priser og samtidig leve op til både kommunens og Styrelsens helt rimelige kvalitetskrav?

Det er et spørgsmål vi i OPS-Indsigt vil se nærmere på.

Læs også:
Kommuner prissætter plejeydelser for lavt

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt i 4 uger gratis og få adgang med det samme
Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her