Hvordan sikre man kvaliteten i velfærdssamfundet gennem øget samarbejde mellem offentlige og private udbydere af velfærd?
Det var indgangsspørgsmålet ved en folkemødedebat hos Center for Kvalitet i Velfærd. Det fremgår af en pressemeddelelse.Deres hovedspørgsmål er interessant fordi, det ligger slipstrømmen på det sidste års debat om profit på velfærd, som paradoksalt nok har forløbet parrallet med dansk historie største offentlig-private tvungne samarbejdseksperiment. Coronakrisen.Center for Kvalitet i Velfærd havde i forhold til debatten samlet en række aktører fra henholdsvis erhvervsliv, fagbevægelse og patientforening”Coronakrisen har vist os, at vi ved integrere samarbejdet kan løse store samfundsmæssige udfordringer. Det er innovation i tænkning, der kan løse problemerne”, sagde direktør i Dansk Erhverv, Morten Langager.Hos FOA, hvor man ofte har haft stærk kritik af den private sektors overskudsgrad, når det drejer sig om velfærdsydelser anerkendte man analysen og havde på den led ikke en uigennembrydelig ideologisk.”Vi siger ikke, at alt privat er dårligt. Men hvis bølgerne endelig går højt, stiller vi spørgsmålstegn ved profit på velfærdsydelser. Det er FOAs holdning, at fællesskabets penge skal gå til velfærd, men vi er enige i analysen af coronakrisen. Når jorden brænder, kan vi sagtens finde fælles løsninger, og man er da et skarn, hvis man ikke vil lytte til erfaringerne hos de private,” understregede næstformand for FOA Thomas Enghausen.Nye velfærdsforbrugere – nye kravFra Patientforeningen påpegede formand Niels Jørgen Langkilde, at den nye generation stiller anderledes krav som velfærdsforbruger. Den er vant til at surfe rundt og vælge på alle hylder. Han forudså derfor, at det gav kommunerne nogle problemer som man måtte forholde sig til for at imødekomme borgerne:”Vi synes, at udbud er vejen frem, og så skal vi have et hæderligt og upartisk tilsyn. Myndighederne skal være myndigheder, og ingen skal være venner med myndighederne. Men det overordnede behov er muligheden for at vælge selv,” sagde han og understregede, at vejen frem var ikke at slås med hinanden, men at arbejde sammen. I leverandørperspektivet pegede direktør i Attendo A/S Søren Andersen på vigtigheden af at turde tænke nyt:.”Det er vigtigt, at man som individ kan flytte sig, og derfor også vigtigt, at det offentlige kan det samme, men dermed ikke sagt, at offentligt-privat samarbejde er løsningen i alle tilfælde,” sagde han.Han mente bl.a., at det kunne blive for rigidt og firkantet, hvis kvaliteten ikke følger med. Hermed pegede han ind i den evigt tilbagevendende debat om, hvor meget kvalitet skal fylde i de offentlige udbud.