Traditionel elektrificering af togdriften med fundamenter, master, køreledninger, og omformerstationer, er en meget dyr investering. Særligt for de sekundære mere lokale togstrækninger i Danmark, der i følge IDA udgør 58% af det danske jernbanenet.Derfor skal fremtidens togdrift kører på batterier i hvert fald i Midtjylland. Midtjyske Jernbaner og Region Midtjylland offentliggjorde fredag et udbud på batteritog til to strækninger i Vestjylland. Dermed flytter ambitionen om CO2-neutral togdrift et skridt nærmere. I alt ønsker det vestjyske jernbaneselskab at investere i syv togsæt. Det fremgår af er pressemeddelelse.
”Det er helt afgørende, at vi får den kollektive trafik med, hvis den grønne omstilling skal lykkes, og i Region Midtjylland har vi gennem flere år arbejdet for at få skiftet dieseltog ud med el. I Østjylland har vi kunnet løse det med en letbane. Det er ikke en mulighed på alle strækninger, men til gengæld er teknologien med batteritog nu moden. Den teknologi skal vi selvfølgelig gribe, og derfor er det glædeligt, at Midtjyske Jernbaner er fremme i skoen,” siger Anders Kühnau, formand for regionsrådet i Region Midtjylland, der har trafikkøberansvaret på de to strækninger.
Batteridrift er grøn og billig
Det nye tog-udbud er helt i tråd med Region Midtjyllands politik på mobilitetsområdet. Regionsrådet vedtog i forbindelse med budgetforliget for 2020, at fremme bæredygtig mobilitet. Både gennem mobilitetsplaner i samarbejde med kommunerne, Midttrafik og private aktører samt i forbindelse med nye udbud og anskaffelser.
”Det er en vigtig del af den regionale udviklingsopgave at sikre en god kollektiv trafik, der er tilpasset de behov, borgerne har. Men samtidigt har vi en fælles ambition om at gøre det med så lav belastning for miljø og klima som muligt. Batteritog kan leve op til begge behov, og de kommer til at spille en vigtig rolle for mobiliteten i regionen,” siger formand for regionsrådets udvalg for Regional Udvikling, Jørgen Nørby (V).Men ikke nok med at det er godt for miljøet, det skulle også blive meget billigere. For ifølge ny rapport fra BaneDanmark, der er bestilt af Transportministeriet, koster det nemlig cirka 750 millioner kroner at gøre de ti regionalbaner, der ikke er en del af elektrificeringsprogrammet, klar til batteritog.
Det er en brøkdel af prisen på traditionel elektrificering af banerne, hvor regningen ifølge rapporten kan løbe helt op i 14 milliarder kroner. I begge tilfælde er CO2-gevinsten på cirka 30.000 ton om året. Fremgår det af rapporten.
Klar i 2024
I udbudsmaterialet fremgår det, at Midtjyske Jernbaner ønsker at overtage de nye tog i løbet af sommeren 2024.
”Det er en rigtig god nyhed, at vi nu kan se frem til at få købt nye tog. Vi har studeret batteritog gennem nogle år, og jeg er overbevist om, at det bliver en løsning, der både er effektiv, driftssikker og lever op til vores høje krav til komfort. Nu er udbuddet ude, og jeg glæder mig til at følge processen frem mod det endelige indkøb,” siger Arne Lægaard (V), formand for bestyrelsen i Midtjyske Jernbaner.
Fakta
De nye batteritog skal betjene kunderne på strækningerne Vemb-Lemvig-Thyborøn (VLTJ) med tre tog samt Holstebro-Skjern med fire. Sidstnævnte strækning og dermed indkøb af fire af de syv tog, er en del af regeringens netop offentliggjorte udspil til en infrastrukturplan, der også indeholder planer om investering i lade-infrastruktur til batteritog i hele landet.
Transportministeren indgik sidste år en klimasamarbejdsaftale med Region Midtjylland, der bl.a. nævner batteritog på regionale togstrækninger Lemvigbanen samt strækningen Skjern-Holstebro i Vestjylland.
Det er Midtjyske Jernbaner, der leverer togkørslen på de to strækninger, der ventes at blive de første i Danmark med batteritog.
Region Midtjylland har trafikkøberansvaret på de to vestjyske togstrækninger. Midtjyske Jernbaner leverer togkørslen, mens Midttrafik står for billetsalg og andre passagerrettede aktiviteter.