Verden er gået i rødt, og rejse- og bevægelsesmulighederne er stærkt begrænsede. Det betyder, at mange virksomheder og dansk eksport er afhængig af at kunne rejse. Hertil kommer udfordringerne og dynamikkerne i forhold til at åbne op. Ikke blot i denne omgang, men også ved fremtidige op- og nedlukninger.
Regeringen lancerer derfor et såkaldt coronapas, der blandt andet kan anvendes ved udenlandsrejser. For at løfte den opgave, har regeringen nedsat et Advisory Board bestående af bl.a. erhvervsorganisationer, tekniske leverandører og virksomheder, som har potentielt vil have stor gavn af passet. Det er denne gruppe, der skal bidrage til udviklingen af et digitalt coronapas. Og opgaven forventes at komme i EU-udbud. Det fremgår af en pressemeddelelse.
”Det er helt afgørende for, at vi kan genstarte det danske samfund, at virksomhederne kan komme op på fuldt blus igen. Mange danske virksomheder er globale virksomheder med hele verden som marked. Regeringen lancerer derfor hurtigt en løsning, der kan anvendes i forbindelse med rejser, og vil desuden undersøge muligheden for at lave et digitalt coronapas, der kan bruges i flere sammenhænge” siger fungerende finansminister Morten Bødskov ved pressemødet den 3. februar.
Målet med coronapasset er, at det skal bidrage til en gradvis, forsvarlig og hensigtsmæssig genåbning i Danmark. Morten Bødskov forventer dog, at der vil gå små fire måneder inden vi har et digitalt coronapas, men allerede ved udgangen af februar vil, der været et analogt coronapas klar til erhvervsrejser.
Danmark kan blive first mover
Administrerende direktør Lars Sandahl Sørensen fra Dansk Industri hilser hele projektet velkommen. Organisationen har længe argumenteret for, at et coronapas kunne blive en central brik i genåbningen.
”Det digitale coronapas vil skabe mobilitet i samfundet og åbne for rejser ud af Danmark,” siger Lars Sandahl Sørensen på pressemødet.
Han peger på, at vi i Danmark kan anvende det digitale forspring, vi har, så kan vi åbne for rejser og for deltagelse i kulturlivet i Danmark. Vi skal så at sige være first mover
Hos Dansk Erhverv glæder man sig også.
”Det er helt rigtigt, at erhvervslivet bliver tænkt ind i hele processen, så vi er inde over både udvikling og indhold. På den måde sikrer vi, at slutproduktet, corona-passet, kan bruges ude i hverdagen af både borgere og virksomheder,” siger Brian Mikkelsen i en pressemeddelelse.
Han peger på, at særligt oplevelsesbranchen vil få stor gavn af et corona-pas. En medlemsundersøgelse blandt Dansk Erhvervs medlemmer viser nemlig, at syv ud af ti adspurgte virksomheder inden for oplevelse vurderer, at de vil få gavn af et corona-pas.
Kan give diskussion om den solidariske udrulning af vacciner
Den præcise model for coronapasset er dog endnu ikke fundet. Målet er at det digitale coronapas skal være en sikker og genkendelig løsning for borgere og virksomheder og bygge på den stærke digitale infrastruktur på sundhedsområdet i Danmark.
I hvor høj grad passet kommer til at kunne bruges til eksempelvis at give adgang til festivaler eller restauranter, er dog også en politisk diskussion. Det kan nemlig betyde, at der laves et A- og et B-hold, samt at det rykker ved den solidariske udrulning af vacciner, da der pludseligt kan komme et markant større incitament til at komme foran i vaccinekøen.
”Det er klart, at det er en af de politiske diskussioner, vi skal have på Christiansborg, men nu handler det om primært en teknologisk løsning” siger Morten Bødskov.
Det betyder , at de nærmere betingelser, til hvem og til hvad, det skal bruges, kan ende med at blive afgjort af smittesituationen.
På nuværende tidspunkt udestår der nemlig centrale afklaringer i forhold til vaccinernes effekt, f.eks. om man fortsat kan sprede smitten, selvom man er vaccineret. Derfor vil regeringen først senere tage endelig stilling til, om det digitale coronapas skal bruges til andet end rejseformål som led i en genåbning af Danmark.