Lægemiddelstyrelsen skaber tvivl om indkøb af værnemidler

Del artiklen:
Det nationale distributionscenter for værnemidler har skabt tvivl om hvem der køber ind
Det nationale distributionscenter for værnemidler har skabt tvivl om hvem der køber ind - Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Det nationale distributionscenter under lægemiddelstyrelsen har i et brev til alle kommuner overset den centrale indkøbsordning for indkøb af værnemidler. Det har sået tvivl om procedurerne, fremgår det af et notat fra KL.

Af Steen Houmark, [email protected]

Værnemidler i forbindelse med plejen af coronapatienter eller blot plejen af udsatte borgere er blevet så efterspurgte, at lagerbeholdningen på eksempelvis håndsprit og mundbind mange steder er kritisk.

Derfor har man fra centrale instanser i fantomtempo har opbygget en organisering, hvor delopgaverne er blevet uddelegeret til eksisterende enheder og aktører for at give den bedst mulige effekt med henblik på produktudvælgelse, indkøb og distribuering.

Læs også:
Sådan godkendes, indkøbes og distribueres værnemidler

Men nu er flere af aktørerne i deres iver ved at spænde ben for hinanden. Det fremgår af et internt KL-notat, som OPS-Indsigt har fået adgang til.

Her skriver KL 1. april (og det er ikke en aprilsnar):

”KL er blevet bekendt med, at Lægemiddelstyrelsen i dag har udsendt et informationsbrev om indkøb af værnemidler, som kan så tvivl om det, KL skrev ud i går.”

Herefter understreges det over for kommunerne, som er modtagere af notatet, at kommunerne som hovedregel ikke selv skal indkøbe værnemidler via de gængse indkøbsordninger. Dette skal ske via fællesindkøb koordineret fra Aarhus Kommune således, som det er besluttet.

Aarhus Kommune står nemlig for den såkaldte KVIK indkøbsordning for værnemidler, som OPS-Indsigt tidligere har skrevet om.

Læs også:
KL centraliserer indkøb af værnemidler

Lægemiddelstyrelsen overser den centrale indkøbsordning

Hele miseren handler om at Lægemiddelstyrelsen, der er det nationale center for distribution af værnemidler. I et brev til kommunerne har styrelsen skrevet, at de enkelte kommuner ikke skal afholde sig fra at indkøbe mindre partier af værnemidler som håndsprit, briller med videre fra lokale virksomheder, materialister og supermarkeder.

Det har Lægemiddelstyrelsen gjort samtidig med, at man har gjort kommunerne opmærksomme på, at hvis der opstår mangelsituationer ude i kommunerne, så skal man sende en rekvisition til Lægemiddelstyrelsen på de efterspurgte lægemidler.

Lægemiddelstyrelsen har således i sin rolle som nationalt distributionscenter gået ind over den centrale indkøbsordningskompetence. OPS-Indsigt forstår på kilder i KL, at sagen er landet igen, men at det har skabt nogen frustration i en tid, hvor alle forsøger at være ”on top of things”, som det udtrykkes.

Læs også:
Nyt logistikcenter til fordeling af kritisk medicinsk udstyr

Den centrale kommunale indkøbsordning er skrevet ud af styrelsens vejledning

Går man ind på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside kan man få en idé om, hvad det er, som har skabt frustration. Her er noget så væsentligt som den central kommunale indkøbsfunktion i Aarhus skrevet ind nederst på siden.

Forud for dette skriver Lægemiddelstyrelsen i sin vejledning til kommunerne om, hvordan de skal forholde sig til og anvende det nationale logistikcenter.

Heraf fremgår det, at kommunen selv skal afsøge muligheder for indkøb via sædvanlige eller alternative leverandører. Efterfulgt af en tretrins-model, der ikke indeholder de centrale indkøbscenter i Aarhus. I tretrinsvejledningen står der blandt andet:

  1. Afsøg alle muligheder for at indhente og omfordele værnemidler mm i egen kommune.
  2. Fyld lageret op og indkøb nye værnemidler, medicinsk udstyr og desinfektionsmidler, hvor det er muligt.
  3. Send en rekvisition til Logistikcentret via kommunens lagerdataansvarlige, hvis der opstår en akut mangelsituation.

Læs også:
Dansk Industri koordinerer nationalt samarbejde om værnemiddelproduktion