Med 18,2 kilometer bliver Femern-tunnelen verdens længste sænketunnel til tog og biler.
Tunnelen under Femern Bælt bliver fem gange så lang som forbindelsen under Øresund og dermed også verdens længste tunnel af sin art
Vi befinder os i begyndelsen af anlægsfasen, der forventes at skabe tusindevis af arbejdspladser. Op til 3.000 mennesker forventes årligt være direkte beskæftiget med at bygge Femern-tunnelen i anlægsperioden. For hver ansat på projektet kommer der også én ansat hos underleverandører.
I forbindelse med opstart af anlægsarbejderne til Femern-tunnelen på dansk side skal Femern A/S som planlagt etablere et bygherrecenter i Rødbyhavn. Blandt de større opgaver er arbejdet med at forberede og etablere en ny arbejdshavn øst for Rødbyhavn. Byggeriet af arbejdshavnen begynder i slutningen af 2019.Har været på jagt efter de rette lokaliteter til et dynamisk bygherrecenter
I følge Femern A/S har man igennem et stykke tid foretaget en screening af forskellige lokaliteter på Lolland. Disse er blevet sammenlignet og vurderet efter en række kriterier, herunder bl.a. afstanden til byggepladsen, totaløkonomien og muligheden for at selskabet kan samle flere funktioner på én lokalitet.
Det er på den baggrund at Femern A/S har indgået aftale om overtagelse af hotelbygningen ”Danhotel” i Rødbyhavn.
”Fra bygherrecenteret kan vi føre tæt tilsyn i hele byggefasen. Tilstedeværelsen i Rødbyhavn sikrer, at vores medarbejdere er tæt på byggepladsen, og dermed hurtigt og effektivt kan håndtere de problemer, der måtte opstå”, siger Claus F. Baunkjær, administrerende direktør i Femern A/S.
Tilsynet skal sikre en høj kvalitet i byggeriet og overholdelse af alle krav til bl.a. miljøbeskyttelse, arbejdsmiljø, løn- og ansættelsesforhold, som entreprenørerne skal leve op til.
Bygherrecentret bliver samtidigt omdrejningspunkt for bygherrens dialog med borgerne i området, de lokale myndigheder, statslige aktører, de faglige organisationer og de mange øvrige aktører. Byggeriet skaber allerede lærepladserI forbindelse med byggeriet af Femern-tunnelen er hensigten at skabe godt 500 lærlingestillinger.
”Vi stiller klare krav til både de danske og udenlandske entreprenører. Som offentligt ejet selskab vil vi sikre, at arbejdet i Rødbyhavn foregår på danske løn- og arbejdsvilkår, og at vi tager et medansvar for, at der bliver skabt lærlingepladser til næste generation”, siger Henrik Christensen, teknisk direktør, Femern A/S.En af lærlingene arbejder på et laboratorie i Hørsholm, det er 22 år Yahya Abdehady, der fik læreplads hos Femern-rådgiveren DHI i Hørsholm, der er verdens førende virksomhed inden for modellering af havstrømme.Her arbejder han til daglig med at bygge og vedligeholde de elektroniske målebøjer, der overvåger havmiljøet i Femern Bælt.”Jeg er rigtig glad for min læreplads her hos DHI. Der er både plads til at nørde med elektronikken, og komme ud i virkeligheden for at arbejde med tingene i praksis. Det synes jeg, er en rigtig god blanding”, siger Yahya Abdehady.DHI står for de hydrografiske modeller af Femern Bælt i samarbejde med en række tyske firmaer for det overvågningsprogram som skal sikre, at miljøet ikke tager skade under byggeriet.
Omkring 1/3 af Femern A/S’ medarbejdere ventes i anlægsfasen have fast base i Rødbyhavn, mens endnu ca. 1/3 vil have skiftende arbejdssted mellem København og Rødbyhavn. Den sidste tredjedel vil arbejde fra København eller i Tyskland.