Del artiklen:

Vi har de senere år set en række heftige shitstorms. Sager hvor virksomheder på rekord tid oversvømmes af vrede borgere, politiker og kunder på de sociale medier. “Når det sker, må du ikke stikke hovedet i busken” anbefaler Søren Skjødt, forstander på Godhavn.

Søren Skjødt ved som forstander, hvad han taler om. For et er stormen på de sociale medier, men virksomhederne oplever samtidig at den danske verdenspresse bogstaveligt talt står på deres dørtærskel.

Det skete bl.a. for Zoologisk Have, der kom til at aflive en sød, men indtil da ukendt, giraf der hed Marius, og det skete for Godhavn i 2005, da DR bragte udsendelsen “Drengehjemmet”, men udviklede sig helt vildt, da Godhavnsrapporten blev offentliggjort i 2010.

Hverken Zoo eller Godhavn havde forudset blæsevejret, men hvad gør du lige, når du som leverandør til det offentlige befinder dig i den offentlige bermudatrekant af borgere, myndigheder og medier?

Tre gode råd om shitstorms i den kommunale bermudatrekant

Godhavns forstander Søren Skjødt er fortsat mange år efter Godhavnsrapporten udsat for bølger af henvendelser og kommentarer. Det sker ofte når forholdene på social institutioner kommer op i medierne. Senest efter at Statsminister Mette Frederiksen gav Godhavnsdrengene en officiel undskyldning på Marienborg. Læs artiklen her

Dengang da det virklig brød løs omkring Godhavn i medierne mødtes bestyrelsen og jeg, og jeg tror ikke det tog os et kvarter at konstatere tre ting; 1) Vi skulle stå frem 2) Vi skulle stå ved dem vi er og 3) Vi skulle åbent gentage det igen og igen,” forklare Søren Skjødt.

Søren Skjødt mener, at mediestorme er en del af de markedsvilkår, der er kommet for at blive, når du samarbejder med det offentlige. “Det er vel fair nok, at medierne har det fokus på os, som den fjerde statsmagt, eftersom vi lever af samfundets midler. Når det er sagt, så kunne vi godt savne en bedre fagjournalistik,” siger han.

“Så regel nr. 1, undgå at stikke hoved i busken. Skyd brystet frem og mød verden. Det er din opgave som leder at gå derud og være konsistent i dine forklaringer. Kan du ikke forklare det, handler det for det meste om, at der er truffet en dårlig beslutning eller begået en fejl.”

Det handler ifølge Søren Skjødt i høj grad om at være ærlig. “Det forudsætter naturligvis at du ikke har noget at skjule,” tilføjer han.

Regel nr. 2 er i følge Søren Skjødt, at man skal stå ved sine fejl og konkret kommunikere, hvad det er man gør for at forbedre dem. “Hvis alt andet glipper så prøv med sandheden,” smiler en tydeligt træt Søren Skødt, der her ti dage efter Mette Frederiksens undskyldning igen, igen har haft et hav af henvendelser.

Regel nr. 3 i Sørens Skjødts læring om shitstormes er, “Brug tiden på dem der henvender sig. Der er ingen quick fix. Vi har åbnet Godhavn og vi bruger tiden på dem der henvender sig, så de kan se og høre, at vi på ingen måde er det sted som beskrives i Godhavnsrapporten eller Der kommer en dag.”

Kort om Godhavn

Godhavn er beliggende i Tisvildeleje i Nordsjælland, ikke langt fra stranden, og med skoven som nabo. Godhavn er en døgnåben behandlingsinstitution med intern skole, der tager  imod unge i alderen 9-20 år, som pga. deres tilpasningsvanskeligheder er visiteret til et ophold på Godhavn af kommunerne.