Skip to main content

Nordfyns Kommune har på 12 år bevæget sig fra en plads som nummer 85. til nummer 5. i Dansk Industris årlige måling af kommunernes erhvervsvenlighed. De seneste tre år har kommunen været placeret i undersøgelsens top-ti. (se graf i bunden af artiklen)

Men selv om Mette Landtved-Holm (V) er en glad borgmester, der har modtaget nomineringen som nummer 1. i kategorien for information og dialog med erhvervslivet, og i 2023 er gået fra en placering som nummer 8 til en femte plads i den generelle placering, så mener hun stadig, at man kan forbedre sig.

”Vi fejrer vores succeser, men sørger også for at dykke ned i de områder, hvor vi kan gøre det bedre. Det kommer vi til at analysere nærmere på i den kommende tid,” siger hun.

I Nordfyns Kommune tager man Dansk Industris erhvervsklimaundersøgelse meget alvorlig og bruger den aktivt til at skabe forbedringer på de områder, hvor man kunne performe bedre, lyder det.

Man hviler altså ikke på laubærerne i Nordfyns Kommune og betragter placeringen som noget der kommer af sig selv. Det kommer også til udtryk hos formanden for Dansk Industri Fyn Poul Strandmark:

”At være Danmarksmester i information og dialog er et resultat af en målrettet og kontinuerlig indsats. Det gælder både blandt politikerne med den afgåede borgmester Morten Andersen i spidsen og på kommunekontoret. Evnen og viljen til at lytte til hinanden og tale sammen er ganske enkelt forudsætningen for at skabe fremgang til fælles bedste,” siger han.

Dialog og vilje på begge sider

Titlen Danmarksmester i dialog med erhvervslivet er ikke en titel en kommune bliver foræret. Læser man i de mange klager, der havner i Klagenævnet for Udbud, så konstaterer man hurtigt, at dialogen ofte er gået i stykker et sted i processen. Tilsvarende skriver vi jævnligt her på OPS-Indsigt om kommuner og leverandører, der opsiger samarbejdet i utide og hvor begrebet dialog er et væsentligt element for konflikten. 

 Men hvad er det så, de har gjort på Nordfyn?

”Når vi har taget den lange tur fra nr. 85 til nr. 5, så er det et langt sejt træk, hvor flere indsatser har spillet sammen,” lyder det da OPS-Indsigt henvender sig.

”Vi skal gribe problemerne, før de vokser sig store. Jeg oplever, at både virksomhederne og vi som kommune har en sund og praktisk tilgang til tingene. Vi er hver især altid interesseret i at løse problemer, så vi kan komme hurtigt videre. Desuden er vi gode til at fortælle hinanden, hvis der er noget i samarbejdet, der bøvler,” siger Mette Landtved-Holm.

Målet er, at det skal være nemt at drive virksomhed i Nordfyns Kommune og det kræver et stor politisk og ledelsesmæssig fokus. Derfor har kommunen for at få det til at spille nedsat en følgegruppe, repræsenteret med topledere fra fagforvaltningerne, som har til opgave at forfølge og sikrer et vedvarende fokus på perspektiv og målsætning.

”Virksomheder og kommune er dybt afhængige af hinanden. Derfor er dialogen og tilliden helt afgørende. Når vi lykkes sammen, skyldes det ikke mindst de mennesker, der tager dialogen i hverdagen. På begge sider er der en ukuelig vilje til at få tingene til at glide og smøge ærmerne op, når der er brug for det,” siger Kommunaldirektør Morten V. Pedersen.

Han peger på, at man har en tillidsfuld dialog med virksomhederne i et rum, hvor der bliver talt lige ud af posen, og på den måde får man gjort noget ved evt. problemer og uhensigtsmæssigheder, inden de vokser sig store.

En 24/7 adgang til kommunen

Mere konkret har kommunen først og fremmest oprettet en hurtig indgang for virksomhederne til kommunen. De behøver dermed kun at henvende sig et enkelt sted for få hjælp. Den kaldes i daglig tale for `Task Force Erhverv´ og her han man dedikeret en medarbejder til opgaven, hvor virksomhederne kan kontakte indgangen 24/7.

Herudover har man igangsat initiativer på direkte foranledning af virksomhederne. Blandt andet udsender kommunen på forslag fra virksomhederne med jævne mellemrum en infomail ud til virksomhederne med praktiske informationer med betydning for virksomhederne

Endelig holder kommunen årlige møder for håndværksvirksomhederne, hvor de blandt andet får information om de kommunale anlægsopgaver, som de forventes at kunne byde ind på.

Og så er der talrige virksomhedsbesøg hen over året, som prioriteres højt af borgmester og som oftest også kommunaldirektør.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply